Marieke Verbiesen anbefaler Fever Ray

av Marieke Verbiesen — sist endret 2023-03-28T14:15:16+02:00
Bergensbaserte Marieke Verbiesen jobber med ulike prosjekter innen elektronisk kunst. Prosjektene hennes kretser ofte rundt kreativt arbeid med kunst, musikk og video basert på dataspill og spillkonsoller.
Fever Ray

Mute, 2009, USA

Hun har deltatt i samarbeids-prosjektet 8BitBox, og var en av stifterne av Micromusic Norge.

Et album som jeg en stund har beundret er Fever Rays første utgivlse med samme navn "Fever Ray".

Fever Ray er soloprosjektet til Karin Dreijer fra det svenske bandet "The Knife" som hun har sammen med hennes bror Olof Dreijer. Etter er par suksessfulle utgivelser med The Knife er dette Karins første soloprosjekt - og en pause fra The Knife. Mens sistnevnte lager unik og fortryllende beat-basert musikk, er Fever Ray mer minimalistisk og melankolsk, med lavere tempo.

Det er vanskelig å avgjøre hva slags sjanger denne platen tilhører, den kan lett havne i flere, men til forskjell fra typisk electronica eller trip-hop bruker Fever Ray distinkte lydlandskaper som Karin Dreijers vokal ligger i, og er mikset på en slik måte at den skaper et umisgjenkjennelig og unikt lydbilde. Rytmene i alle sporene er nesten bakvendt; det er ingen dansbare beats eller store oppbygninger som man finner i typisk elektronisk musikk. Isteden opererer Fever Ray et sted mye dypere og mørkere. Dersom jeg skulle sammenligne Fever Rays musikk med en filmregissør måtte det bli David Lynch.