Otto Egil Sætre anbefaler Bogus Blimp

av Otto Egil Sætre — sist endret 2021-01-20T09:23:27+01:00
Otto Egil Sætre har bedrevet musikk siden midten av nittitallet, både i seriøse metallband som Devar og Betatt, og ikke-fullt-så-seriøse band som Optima Rubra og Ottorpedo.
Bogus Blimp

Chords. Wires

Voices of Wonder, 2000, Norge

Han driver også Pistache Records og Internasjonalt Farvann Studio, der han for tiden jobber med alt fra electronica til beksvart metall. Han var i fjor vinter ansvarlig for Kim Ljung-tributen "Under a migraine sky."

Når man har et så lidenskapelig forhold til musikk som meg, er det vanskelig å skulle dra fram ett enkelt album. Særlig siden jeg sikkert har over femti plater i kategorien 'mine topp ti favorittplater'... Men etter litt grubling kom jeg fram til et egentlig ganske åpenbart valg: 'chords. wires' av Bogus Blimp.

Bogus Blimp er et vanskelig band å få taket på, og denne platen er et prakteksempel på hvorfor. Den radiostøyende fanfaren «Hello World», som åpner ballet, setter tonen for at dette er en plate noe utenom det vanlige. «Brothers Of Space» er et slags musikalsk hørespill om romhelter og leiemordere fra Mars. I «By 5 O'Clock Tea» forlanger vokalist Christian Mona verdensherredømme, før han gror et ekstra sett med armer, og dreper resten av bandet med laserstråler fra øynene sine.

Den herlig depressive «Sugar And Fear» har et av mine favorittomkved noen gang: 'Sugar, coffee, cigarettes and fear'. Fantastisk. Og «The End Of The World» høres ut som nettopp det.

Hver sang er sitt eget lille univers – og ikke nødvendigvis et du ville likt å bo i.

Her går mørk elektronika hånd i hånd med tungrock, støy og cabaret-influenser. Industriell slapstick i en bekmørk atmosfære. Depresjon, humor og mer depresjon.

Definitivt ikke noe for alle, men like fullt en plate jeg anbefaler på det sterkeste.

«Welcome home, brothers. The planets salutes you!»