Siren Wathle anbefaler Erik Satie

av Siren Wathle — sist endret 2023-03-28T13:02:38+01:00
Pianist i gruppen Intermezzo, dirigent for Bergen Felleskor og pianolærer ved kulturskolen i Bergen.
Erik Satie

Works for piano

CBS, 1980, Holland

Det har vært vanskelig å velge en bestemt favorittplate. Opp gjennom årene har jeg hatt mange favoritter av ulike sjangre, og helt ifra jeg var liten har jeg elsket musikk og jeg har lyttet mye.

Selv om det er komponisten Fryderick Chopin som har betydd aller mest for meg (også for mitt valg av yrke) har jeg valgt en plate av Eric Satie :"Works for piano." Pianisten som spiller heter Daniel Varsano. Platen er innspilt i 1979 i Paris og den er utgitt i Holland i 1980. Jeg fikk denne platen som en gave av min søster. Hun kjøpte den til meg i Nederland.

Daniel Varsano spiller Saties verker følsomt og uttrykksfullt samtidig som han er nøye med rytme og tempo. Senere har jeg hørt mange tolkninger av Saties pianoverker. Men jeg liker Varsanos tolkninger aller best.

Dessverre har ikke Daniel Varsano gitt ut så mange plater. Han ble syk og døde ung.

Varsanos fine tolkninger vekket min interesse for Eric Satie og jeg begynte spille verker av ham. De første stykkene jeg spilte var de 6 første Gnossiennes og Sarabande nr.3. Notene måtte jeg få tilsendt fra Nederland. Det var vanskelig å få noter av Satie i Norge på begynnelsen av åttitallet.

Denne platen gjorde at jeg ble veldig nysgjerrig på komponisten Satie og jeg dukket ned i musikkavdelingens arkiver på biblioteket, hvor jeg fant artikler om Satie i noen gamle utenlandske tidskrifter. Det var utrolig spennende!

Siden har jeg spilt mye Satie, jeg har brukt et av stykkene hans i et program for Rikskonsertene og jeg har hatt flere foredrag om Satie og hans musikk.

Flere av mine pianoelever har hatt stor glede av å spille Satie.

Alt dette begynte med en fin plate - Daniel Varsanos nydelige tolkning av Saties pianoverker.