Viggo Krüger anbefaler Fleet Foxes

av Viggo Krüger — sist endret 2023-03-28T13:05:06+01:00
Viggo Krüger er musiker og musikkterapeut, men er kanskje best kjent som gitaristen i Pogo Pops, bandet som i 1993 mottok Spellemannprisen for beste popalbum.
Fleet Foxes

Sub Pop, 2008, USA

Han har i tillegg samarbeidet med Morten Lorentzen om utgivelsen av platen 'Songar frå fjorden - den gången me tok båten te bydn', og er gitarist i Neil Young-tributebandet 'A Man Needs a Maid'.

Fleet Foxes er et av de nye spennende bandene fra USA som kan sies på ha et stilsikkert grep om rockens og folkemusikkens historie. Bandet, som er fra Seattle, ledes av Robin Pecknold (visstnok med slektninger fra Hitra) og Skyler Skjelset.

Flere kritikere mener Fleet Foxes med sin poetiske nerve har mye å tilføre vår tids musikkscene. Gruppen har vunnet Uncut Magazines musikkpris for 2008, blitt kåret til årets album i Billboards Critic's Choice, vært på 17 lister over årets album og toppet seks av dem. De har oppnådd karakteren 9.0 av 10 på Pitchfork. Fleet Foxes ble kåret til årets utgivelse av Aftenposten, NRK Lydverket, Plan B og Musikknyhetene i 2008.

Musikalsk sett tar Fleet Foxes oss med langt bort fra storbyens mas og kav. De tar oss med ut i naturen, der vi får en anelse av fuglesang og lyden av årstidene. Bandet fremviser et elegant uttrykk der harmonier og klanger skaper variasjon og dynamikk. De bruker ikke nødvendigvis de mest etablerte sangskrivingsteknikkene. På platen finnes det sanger uten refreng eller vers. De har sanger uten tekst eller ord og sanger som går i sykliske bevegeler, slik som den glimrende popsalmen White Winter Hymnal:

I was following the pack
all swallowed in their coats
with scarves of red tied around their throat
to keep their little heads from fallin' in the snow
And I turned around and there you go
And, Michael, you would fall and turn the white snow red
as strawberries in the summertime