Spiders from Danmarksplass: Life on Mariner 4

av Arild Ness sist endret 2016-11-16T13:58:40+01:00
Er det en bok? Er det en ny plate? Er det en blogg?
Spiders from Danmarksplass

Life on Mariner 4

Magnitizdat, 2011, Norge

Spørsmålene stilles av musikanten Christer Ottesen når han banker i bordet en tre-egget forundringspakke. Og siden Life on Mariner 4 er konseptuelt utformet som både en fotobok, et debutalbum og en bildeblogg bør vi vel kunne sette noen bekreftende kryss på alle de nevnte gåtene.

Fotoboken:

Christer Ottesen har ikke bare oppholdt seg blant grå høyblokker og krimskrams-butikker på Danmarksplass, men også turnert rundt med bergensband som Popium og Flare. De fire siste årene har han også hatt en ekstra god reisekamerat i form av en liten Ace Frehley-dukke som har fått posere i mer eller mindre hyggelige omgivelser jorden rundt. En 64-siders bok med Kiss-helten i fokus er resultatet.

Debutalbumet:

Med god vennehjelp fra Frode Unneland (Savoy, Popium) og Even "Magnet" Johansen (produksjon) kan man sikkert si at Ottesen har komponert et, på mange vis, rett-frem gitarorientert rockealbum. Men levende koring og hyppig tangentbruk tilføyer også musikken sine myke undertoner. De ni sporene på platen skifter relativt ukomplisert fra pompøs stadionrock, glam og tilbehør, til de mer klagende sanger tilpasset de ensomme ulvene i den evigåpne baren. Eller som bandet sier det selv: rock som er hard, myk og medium.

Bildeblogg
:
Som et ekstra tilbehør til platen følger det også med en bildeblogg. Lifeonmariner4.com er url-en vi taler om her. Fra New York til Masfjorden - der vil du finne daglig posting av en bitteliten Ace Frehley i store kontekster.