Tips og nytt

av Sverre Helge Bolstad sist endret 2011-09-05T14:05:52+02:00
Olav R. Øyehaug anbefaler Potta Géza
av Olav R. Øyehaug — sist endret 28.03.2023 - 14:16

Olav R. Øyehaug er forfatter, musiker og komponist. Han har utgitt de kritikerroste kortprosasamlingene Kodane og Essensen, han har skrevet musikken til en rekke filmer, deriblant "Den andre mannen", filmen om Olav H. Hauge, og spiller i kultbandet The Kanossa Gang.

Gubben i stugan
av Vibeke Garrod — sist endret 16.01.2017 - 11:00

La jul være jul og ta deg en pause med Ragnar fra Dalarna. Denne dokumentaren er garantert fri for psykisk eller legemlig overbelastning!

The Runaways
av Ragnar Rørnes — sist endret 28.03.2023 - 13:30

Underholdende halvdokumentarisk rockefilm med god, gammeldags "attityde".

Roger Fjellstad Olsen anbefaler Bob Mould
av Roger Fjellstad Olsen — sist endret 28.03.2023 - 14:13

Roger Fjellstad Olsen har tidligere arbeidet ved UBB og ved Bergen Offentlige Bibliotek. Han har fortid som kulturarbeider på Hulen og Kvartertet og har spilt i en rekke band han i følge seg selv knapt husker navnet på.

Bjørn Torske anbefaler Vågsbygd Handy
av Bjørn Torske — sist endret 28.03.2023 - 14:17

DJ, produsent og elektronikaartist Bjørn Torske albumdebuterte i 1995 under navnet Ismistik. Gjennombruddet kom med albumet 'Nedi myra' i 1998, utgitt under eget navn.

Fred Ove Reksten anbefaler Christy Moore
av Fred Ove Reksten — sist endret 28.03.2023 - 14:06

Trubaduren Fred Ove Reksten har spilt i bl.a. Six Boys, Slippery Jelly og Spoilband, men er best kjent fra sitt virke i Bergeners - den populære visegruppen som ga ut fem album på 70-tallet.

Marieke Verbiesen anbefaler Fever Ray
av Marieke Verbiesen — sist endret 28.03.2023 - 14:15

Bergensbaserte Marieke Verbiesen jobber med ulike prosjekter innen elektronisk kunst. Prosjektene hennes kretser ofte rundt kreativt arbeid med kunst, musikk og video basert på dataspill og spillkonsoller.

Dani Marås anbefaler Pig Destroyer
av Dani Marås — sist endret 28.03.2023 - 14:03

Dani Marås er gitarist, vokalist og låtskriver i Quavila. Han kan også i blant oppleves i undergangen ved legevakten, hvor han framfører Beatles-låter.

Roar Ruus Finsås anbefaler Paul Weller
av Roar Ruus Finsås — sist endret 28.03.2023 - 13:57

Musikkterapeuten Roar Ruus Finsås, Roaren, som han enkelt og greit heter på folkemunne, er etter hvert en legendarisk vokalist og bassist, med band som Weekenders, Orgiekulene og Bada Bing på merittlisten.

Sissy Wish anbefaler Anja Garbarek
av Sissy Wish — sist endret 28.03.2023 - 14:11

Siri Wålberg AKA Sissy Wish er en av bergensscenens mest profilerte kvinnelige artister. Hennes tre albumutgivelser er alle av den kritikerroste sorten, spesielt debutalbumet You May Breathe, som satte ny norsk rekord i antall seksere på terningen.

Viggo Krüger anbefaler Fleet Foxes
av Viggo Krüger — sist endret 28.03.2023 - 14:05

Viggo Krüger er musiker og musikkterapeut, men er kanskje best kjent som gitaristen i Pogo Pops, bandet som i 1993 mottok Spellemannprisen for beste popalbum.

Helge Grønhaug anbefaler Rosanne Cash
av Helge Grønhaug — sist endret 28.03.2023 - 14:04

Hr. Grønhaug er en allsidig mann. I tillegg til å jobbe på UiB, er han vokalist og gitarist i De Musikalske dvergene. Han har også skrevet bøker og vært fast kåsør i radioprogrammet Herreavdelingen.

Kristian Stockhaus anbefaler Brian Eno
av Kristian Stockhaus — sist endret 28.03.2023 - 13:49

Kristian Stockhaus er best kjent som vokalist og gitarist i Ungdomskulen. Han opererer også som soloartist under eget etternavn. I tillegg er den unge svensken av og til å finne bak platespillerne på Landmark, når han er vert for progrock-klubbkonseptet Prog Rock Me Amadeus.

Sherlock (sesong 1)
av Arild Ness — sist endret 02.08.2019 - 08:51

Verdens mest berømte detektiv og hans nesten like berømte kompanjong løser krimgåter i det moderne London.

Ivar Bjørnson anbefaler Mayhem
av Ivar Bjørnson — sist endret 28.03.2023 - 13:58

Ivar Bjørnson er en av de mest markante personlighetene innen norsk ekstrem-metal. Han var en av grunnleggerne av Enslaved, og har også vært involvert i de noe mer eksperimentelle gruppene Trinacria og Jazkammer.

Knut Andreas Knutsen anbefaler Fugazi
av Knut Andreas Knutsen — sist endret 28.03.2023 - 13:51

Knut Andreas Knutsen er vokalist, gitarist, hovedlåtskriver og primus motor i Syntax Terrorkester. Gruppen har holdt på i årevis, og har med sine to albumutgivelser markert seg som et av Bergens mest særpregede kunst-/støyrockband.

Øivind V. Larsen anbefaler Frank Zappa
av Øivind V. Larsen — sist endret 28.03.2023 - 14:05

Hulepampen Larsen, eller Pønk, som han populært kalles - fikk tilnavnet da han var DJ i Hulen på 80-tallet; selv har han etter eget sigende alltid vært mer opptatt av jazz enn av pønk, men altså også Zappa!

Gisle Martens Meyer anbefaler Front Line Assembly
av Gisle Martens Meyer — sist endret 20.01.2021 - 09:23

Hr. Meyer er mest kjent som mannen bak elektronikaprosjektet Ugress, men har også laget musikken til Barne-TV-hiten Kometkameratene. Han driver sitt eget plateselskap, Uncanny Planet Records, og har flere andre prosjekter, som blant annet Shadow of the Beat og Nebular Spool.

Side-alternativer