Frøbibliotek

Nå kan du låne frø på biblioteket, og dyrke dine egne planter på balkongen hjemme. Vi har frøbibliotek på Landås bibliotek, Loddefjord bibliotek og Åsane bibliotek.

Hvordan fungerer det?

Lån frø fra Frøbiblioteket og så de hjemme. Tilbudet er tillitsbasert og frøene du henter trenger ikke registreres, men vi er avhengig av å få inn igjen frø for å ha et like godt tilbud neste år. Når høsten kommer, prøver du å sanke frø fra planten du har dyrket. Frøene leverer du til biblioteket, slik at andre kan låne dem året etter. Frøene kan leveres i posen frøene kom i, eller i et kaffefilter. Frøene må være merket med plantenavn og årstall.

Hvorfor sanke frø lokalt?

Visste du at de aller fleste frø som brukes til dyrking av mat i Norge er importert? De siste hundre årene har et stort mangfold kulturplanter forsvunnet globalt og nasjonalt. Utviklingen med større gårder, færre bønder, færre som dyrker sin egen mat og færre frøselskap har bidratt til det svinnende mangfoldet. For 100 år siden hadde vi nærmest én sort ert for hver bygd i Norge. Disse ble samlet lokalt, og var dermed tilpasset de lokale, klimatiske forholdene. I dag kjøper hobbydyrkere og kommersielle produsenter stort sett importerte frø, fra et genetisk smalt utvalg.

Konsekvensen er at maten vi spiser er mindre mangfoldig i smak, farge, konsistens, fasong og næringsinnhold. Men mer dramatisk er at artens evne til å overleve i et raskt endrende klima er svekket. For å øke mangfoldet er det behov for at mange flere mennesker, på geografiske og klimatiske ulike deler av lander igjen begynner å dyrke, sanke frø og dele med hverandre. Da bidrar vi til å ta vare på det som er igjen, og til naturlig seleksjon av sorter tilpasset et lokalt klima i endring.

Ditt lokale frøbibliotek:

Loddefjord bibliotek

Ta gjerne bilde av det du har dyrket og del det på Instagram merket med #loddefjordbibliotek

Frøbiblioteket er et samarbeid med Laksevåg Hagelag.

Åsane bibliotek

For at flest mulig skal få benytte seg av tilbudet har vi sett oss nødt til å sette opp følgende begrensninger på lån:

• En kan maksimalt låne ti frøposer per husstand per besøk på biblioteket.
  • En kan bare låne én pose av hver frøtype per besøk.

Når du skal levere tilbake frø, kan disse leveres i skranken, eller i skuffen merket «Tilbakeleverte frø.»

Meld deg inn i Facebookgruppen Åsane Frøbibliotek for mer informasjon og en komplett liste over frø. Del gjerne bilder av det du dyrker med emneknaggen #åsanefrøbibliotek.

Frøbiblioteket er et samarbeid mellom Åsane bibliotek og Åsane Hagelag.

Landås frøbibliotek

Bli med å bygge opp en lokal frøsamlekultur! I frøbiblioteket kan du bytte frø med nabodyrkere, du kan lære om dyrking og frøsanking og du kan dele av ditt overskudd. Ta med deg dine ynglingsfrø og dyrk hjemme i hagen, parsellen, i vinduskarmen, på balkongen eller hos naboen.

Hvilke frø har Landås bibliotek?

Vi har delt frøene våre i fire kategorier: blomstereng, matskogens utvalgte, norske kulturarvsorter og diverse (godt og blandet).

Frøbiblioteket på Landås er utviklet i samarbeid med Matskogen på Landås og Langhaugen videregående skole.

Arrangement med tilknytning til Frøbibliotek: