Lær deg noe nytt

Her finner du tilgjengelige ressurser for deg som ønsker å lære deg noe nytt på nett. Oppdateres kontinuerlig.

Sist oppdatert: 08.06-2020

Hva vil du lære deg?

Hobby / Annet

Lag nye ting av gjenbrukt materiale

Lær å lage SKYGGETEATER (med gjenbruksmaterialer)

Maria på Fana bibliotek viser deg i denne videoen hvordan du lager skyggeteater med gjenbruksmaterialer.

Ravelry - for strikkere og heklere

En gratis side for strikkere og heklere. Du finner mange gratisoppskrifter, samt støtte og informasjon.

Lag og pynt et tre med brettede stjerner og kuler

Trinn for trinn viser Mahbobeh deg hvordan du kan lage et eget tre og dekorere det med stjerner og kuler.

Video 1: Stjerner

Video 2: Lage og pynte et tre med brettede stjerner

Video 3: Dekorasjon

Papirverksted av litterære godbiter

Fana bibliotek ser til tilgjengelige digitaliserte bøker på Nasjonalbibliotekets hjemmesider, og gir dere tips til papirverksted dere kan gjøre etter lesestunden.

PAPIRVERKSTEDER
Hund på sporet av Klaus Hagerup og Peter Bastiaanssen.
Hvit og Svart og alle de andre av Inger og Lasse Sandberg.
Herr Bohm og silden av Peter Cohen og Olof Landström.
Den lille larven Aldrimett av Eric Carle.

Lag dukketeater med gjenbruksmaterialer

Her viser jeg steg for steg hvordan å lage et dukketeater. En liten morsom aktivitet du kan gjøre hjemme med barna. Du trenger ikke dra inn til hobbybutikken og handle, det du trenger er antakelig å finne hjemme. (Maria på Fana bibliotek).

Ta vare på det du har - fiks gamle favoritter

Naturvernforbundet ønsker å hjelpe deg å ta vare på det du har. Finn tips, triks og lokale håndverkere på www.tavarepådetduhar.no.

Sjakkskolen - lær sjakk på NRK

NRK har mange instruksjonsvideoer tilgjengelig for den som vil lære seg å spille sjakk, eventuelt å finpusse eget spill.

Bokashi Norge - lag næringsrik jord av matavfall

Bokashi er enkel og smart kompostering av matavfall som omdanner ALT matavfall til næringsrik jord og gjødsel på få uker.

Lag påskestrikk - gratis katalog

I katalogen til Dale Garn kan du blant annet få oppskrift på påskekuler og påskeegg.

Ti nettbaserte kunsthistoriekurs du kan ta gratis. Fra romersk kunst til popkunst.

Lag stjerner med Mahbobeh

Video som viser deg hvordan du kan lage dine egne stjerner hjemme.

Litt ekstra tid hjemme kan være en gylden mulighet for å ta vare på det man har. Her viser vi en teknikk for å fikse hullete sokker.

Lær et språk

Vi snakker – øv på norsk vokabular og uttale med bilder

For nybegynnere.

Utviklet av Oslo Voksenopplæring Rosenhof med støtte av IMDI og Nordplus.

CALST – Computer Assisted Listening and Speaking Tutor

Øv på norsk uttale med utgangspunkt i ditt morsmål.
På nivå A2.
Utviklet ved NTNU.

Loecsen – lær enkelt språk som du trenger til reisen

Også enkel norsk.

Gratis, men inneholder noe reklame for nettsteder.

Pierwsza pomoc z norweskiej gramatyki. Førstehjelp i norsk grammatikk.
Opprettet av Nocturnal Owl - en blogg om å lære norsk for polakker.

Yrkesnorsk - øv på norsk for arbeidslivet

Mange oppgaver og videoer passer for egenlæring.  Laget av Skien og Kragerø voksenopplæring.

Norsk for innvandrere

Gratis kurs og andre ressurser laget av to norsklærere.

Memrise – se og lær muntlig samtalespråk

Velg blant mange språk. Memrise er utviklet med frivillig innsats for å gjøre språklæring gøy.

Learn Now - gratis norskkurs

Gratis norskkurs på internett - hjelp på engelsk, polsk og spansk.  Innføring opp til nivå A2. Kurset er utviklet av NTNU og støttet av Vox (nå Kompetanse Norge)

Learn Now 2 - gratis kurs i helsenorsk på B1-nivå.
Kurset er utviklet ved Institutt for språk og litteratur ved NTNU og støttet av Kompetanse Norge.

Norskkurs: Veien inn og Bli klar til norskprøven - gratis

Lærer du norsk? Biblioteket kan låne ut noen pinkoder til kursene Veien inn og Bli klar til norskprøven.

Ta kontakt med biblioteket på annebhel@bergenbibliotek.no for å bestille pinkode.

Kurset lånes ut i 60 dager.

Duolingo - populær og pedagogisk språkapp

Populær app/nettside der du kan lære deg mange ulike språk. Kan lastes ned som app på telefon/nettbrett, eller benyttes i nettleseren din.

Goethe Institut - lær deg tysk

Her finner du gratis øvelser i tysk. Goethe Institut har også et godt tilbud gjennom den digitale plattformen ONLEIHE hvor du kan laste ned tyskspråklige e-bøker, lydbøker, materiell for tyskelever, aviser og tidsskrifter, og se ​på dem på nettet. Helt gratis.

Lær noe data

Nyttig side med filmer til nybegynnere med iPhone.

Nettvett for seniorer - lær farene ved digitale verktøy og internett

Dette kurset gir en innføring i de trusler den enkelte kan møte ved bruk av digitale verktøy og Internett. Samtidig gis det råd og veiledning til hvordan man allikevel kan opptre trygt på nettet, og sikre sin aktivitet best mulig.

Datahjelpen - gratis telefonhjelp (22 42 96 26)

Seniornett med gratis datahjelp. Datahjelpen når du på telefon: 22 42 96 26 og ved å taste 1, alle hverdager fra klokken 09:00 til 15.30. Les mer