av marij — sist endret 2016-09-16T20:19:00+02:00
Bergen Offentlige Bibliotek 22. – 23. oktober

Elisabeth Dyvik    Elisabeth Dyvik er konferansens konferansier.
     Hun er programdirektør i den internasjonale
     fribyorganisasjonen ICORN (International Cities of Refuge
     Network). ICORN har internasjonalt hovedkontor på
     Sølvberget i Stavanger.

Moris Farhi

Moris Farhi er visepresident i PEN International og var tidligere i mange år leder av Writers in Prison Committee i England. Moris Fahri er født i Tyrkia, men bor i London. Han har skrevet romaner, bl.a. prisbelønte Children of the Rainbow i 1999, og noveller, tv-manus, filmmanuskript og essays. Essayet "The Courage to Forget" presenteres på konferansen, selv om Farhi dessverre ble forhindret fra å delta.

Carl Morten IversenCarl Morten Iversen er utdannet siviløkonom, men har hatt en lang karriere som bassist innen jazz-og visemiljøet og turnert med norske og utenlandske musikere i inn- og utland. Han har også bakgrunn som jazzskribent.  Han er tidligere leder for jazzlivets organisasjoner, redaktør for Jazznytt og leder for Norges Kunstnerråd.  Siden 1998 har han arbeidet med ytringsfrihet, først gjennom Norsk Forum for Ytringsfrihet og fra 2001 for Norsk PEN, som også har vært en av pådriverne for å etablere fribyer for forfulgte forfattere.  På konferansen skal han lese Moris Farhi´s essay "The Courage to Forget".

Peter Molnar

Peter Molnar  er seniorforsker ved Center for Media and Communication Studies ved Central European University i Budapest.  Han mottok i 1989 Raftoprisen som representant for FIDESZ (Fiatal Demokraták Szövetsége, Alliance of Young Democrats).  Molnar er forfatter og aktivist og redaktør av boken The Content and Context of Hate Speech: Rethinking Regulation and Responses, 2012.

Foto: Hans Jørgen Brun

Bashana Abeywardane er journalist fra Sri Lanka og i eksil i Europa. Han er leder av Journalists for Democracy in Sri Lanka (www.jdslanka.org) og er en av de tre srilankiske journalistene som er portrettert i Beate Arnestads dokumentarfilm Tvunget til taushet (Silenced Voices)

Lokeesan Apputhturai er journalist fra Sri Lanka.  Han er fribyforfatter i Bergen tilknyttet organisasjonen ICORN (International Cities of Refuge Network). Han har tidligere utgitt en bok om tsunamien i Sri Lanka, vært journalist i en srilankisk avis og korrespondent i internasjonale Tamilnet.com. Lokeesan Apputhturai er en av tre srilankiske journalister som er portrettert i Beate Arnestads dokumentarfilm Tvunget til taushet (Silenced Voices)

Beate Arnestad
er dokumentarfilmskaper, bosatt i Sør-Afrika.    Hun har lang fartstid i NRK som produsent og regissør, men er nå
freelance filmskaper.  Hun har laget dokumentarfilmene Where
the Waves Sing
, 2002, fra Tranquebar i India, prisbelønte
My Daughter the Terrorist fra Sri Lanka, 2007 ogTelling Truths in Arusha (2010) med folkemordet i Rwanda som tema. I år kom Tvunget til taushet  (Silenced Voicesom krigen på  Sri lanka og srilankiske journalister i eksil. Filmen vises på konferansen. Beate Arnestad har selv bodd på Sri Lanka.

Peter Normann Waage
er forfatter, journalist og tidligere redaktør.  Han har gitt ut bøker om russisk filisofi, litteratur og kulturhistorie, dessuten om Islam i møte med Vesten og om Rudolf Steiners idéer. I 2012 kom bøkene Russland er sitt eget sted: streker til et lands biografi, og Firenze: renessansens hovedstad og vår tids fødested: en personlig guide. Peter Normann Waage er styremedlem i Norsk P.E.N.

Loveleen BrennaLoveleen Rihel Brenna  er leder for Kvinnepanelet og har en rekke styreverv, bl.a. i Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). Hun var leder av Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG)  2004-2011 og Brenna-utvalget for Kunnskapsdepartementet.  Brenna har mottatt priser for sitt samfunnsengasjement, bl.a. Dixie-prisen i 2011 og Integreringsprisen i 2002. Hun har gitt ut flere bøker, den siste Min annerledeshet, min styrke i 2012. Loveleen Brenna leder firmaet Seema som driver med kurs, foredrag og veiledning.

Mchelle Tisdel
Michelle Tisdel
, Ph.D. i  sosialantropologi, er forsknings- bibliotekar ved Nasjonalbiblioteket. Tisdel er født i Texas, men bosatt i Oslo og er koordinator for Beacon forFreedom of Expression som er en internasjonal database om sensur og ytringsfrihet.

Ingeborg Rygh Hjorthen
  Ingeborg Rygh Hjorthen er leder for Norsk bibliotek-
  forening og har permisjon fra stillingen som bibliotekar i
  NRK.