av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T12:24:03+02:00
Foredrag fra Bergen Offentlige Bibliotek, 20. mars 2019.

Even Igland Diesen er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning, NTNU. I doktoravhandlinga si, 'Når vi svinger inn på Macern, gjør vi det på ordentlig!: En studie i norsk raplyrikk', undersøker han lyriske og musikalske overskridelser i rap-tradisjonens bevegelse fra subkulturelt fenomen til mainstreamkultur.

Forhandlinger og forvandlinger av ekthetsidealer, representasjon og lyrisk-musikalske konvensjoner løftes fram gjennom lesninger av enkeltuttrykk og forholdet mellom tekst, beat og flow. Avhandlingens eksempler er henta fra Jaa9&OnklP, Lars Vaular, Store P og Soinner. Lesningene av dem løfter fram både ironiserende sjølhevding, romantiske rapper- og barneideal og sentral-lyriske tendenser som viktige raplyriske trekk.