av lars — sist endret 2022-08-03T12:15:35+02:00

I dag kan det være en datamaskin som bestemmer hvor lenge en kriminell skal sitte fengslet, hvilken søker som er best egnet for en jobb, hvilke pasienter som bør få en spesifikk behandling, eller hvem som skal få se hvilke nyhetssaker og reklamer. Men hvordan vet vi at algoritmene som styrer samfunnet vårt er rettferdige?

Algoritmene er ofte trent på historiske data som har mangler eller som i utgangspunktet er ubalansert – hvordan kan vi da unngå å øke forskjeller i samfunnet? I dette foredraget forklarer Jill Walker Rettberg på en forståelig måte hvordan algoritmer kan være urettferdige, og hvordan vi kan gjøre det bedre.

Jill Walker Rettberg er professor i digital kultur ved Universitetet i Bergen, der hun blant annet forsker på selvrepresentasjon på nett. Hun startet Norges første forskningsblogg, dokumenterer forskningen sin via Snapchat og Youtube og er en usedvanlig dyktig formidler.

Foredraget er en del av bibliotekets arrangementserie Kampen om sannheten på nett. Den er støttet av Fritt Ord.

Foto: Eivind Senneset / UiB