av lars — sist endret 2018-09-25T12:50:24+02:00

Med Citizen: An American Lyric (2014) skrev Claudia Rankine seg rett inn i den amerikanske tidsånden. I et USA preget av protester mot politiets behandling av afroamerikanere, nådde Rankines poesi og tanker om rase og hvithet et stort publikum. I år kommer boken på nynorsk i Camara Christina Lundestad Joof og Kristina Leganger Iversens oversettelse, og her snakker de om Claudia Rankine som forfatter og utfordringene ved å oversette poesi. Ordstyrer er Muna Jibril.

Camara Christina Lundestad Joof er scenekunstner, musiker og dramatiker, og mye av hennes arbeid har interseksjonalitet som tema og omdreiningspunkt. Hun har også arbeidet frilans som politisk rådviger ved kulturelle institusjoner.

Kristina Leganger Iversen er forfatter og stipendiat ved Universitet i Oslo. Denne våren disputerte hun med avhandlingen "Når dikta tiltaler nasjonen: Kvitheit, kolonialitet og subjektivitet i sju samtidige skandinaviske diktbøker".