av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T12:23:40+02:00

Det offentlige ordskiftet er fullt av påstander, påstander som ofte følges opp med dårlig eller mangelfull argumentasjon. Og ikke minst i abortdebatten, i forbindelse med KrF sin inntreden i regjering, har norske politikere slengt ut mange mer eller mindre veloverveide ytringer. I stedet for å snakke om sak blir argumentasjonen preget av anklager, avsporinger og overdrivelser. Debatten tåkelegges og det blir vanskeligere å ta gode beslutninger.

Pål Antonsen og Ole Hjortland fra UiB driver Logikksjekk.no, der det offentlige ordskiftet blir lagt under logikkens lupe. I denne biblioteksfrokosten med Studentersamfunnet er det abortdebatten som vies spesiell oppmerksomhet. Antonsen og Hjortland analyserer politikernes argumentasjon og avslører noen fallgruver i retorikkens verden.