av Kjersti Hatland sist endret 2019-10-28T10:42:15+02:00

Professor Gisle Selnes tar oss med videre på sin dannelsesreise gjennom den vestlige diktningens udiskutable klassikere. I to tidligere podcaster (#140 og #145) har han foredratt om Odysseen og Dantes guddommelige komedie, mens vi denne gangen blir nærmere kjent med Miguel Cervantes' Don Quijote.

Felles for disse verkene er at alle har hørt om dem, de er sentrale både i litteraturhistorien og vår kultur generelt, og likevel er det kanskje et mindretall av oss som faktisk har lest dem. Uansett hvor du måtte befinne deg på denne skalaen, har du neppe vondt av å få en innføring av en som i en årrekke har vært tett på verkene.

Gisle Selnes (f. 1965) er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har publisert en rekke essays og fagartikler i norske og utenlandske tidsskrifter, om litteratur og litteraturteori, radikal filosofi og politikk, historie og kulturkritikk.