av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T12:27:24+02:00

Denne høsten er Pedro Carmona-Alvarez aktuell med en ny essaysamling. I Refrenger skriver han om sanger og stemmer, lytting og litteratur, identitet og biografi, samt om sin egen familie, om deres flyktninghistorie, og om hvordan musikk og nostalgi utvider og sementerer kollektiv og individuell hukommelse.

I essayene undersøkes barnesangenes univers via søvnfigurer og historie, og amerikansk sangtradisjon med bakgrunn i sangere som Mercedes Sosa, Violeta Parra, Bob Dylan, Woody Guthrie, Leonard Cohen og Bruce Springsteen.

Pedro Carmona-Alvarez debuterte i 1997 og har blant annet skrevet en rekke diktsamlinger, romaner og essay. For Og været skiftet og det ble sommer og så videre, mottok han P2-lytternes romanpris.

Opptak fra den ukentlige litterære lunsjen ved Bergen offentlige bibliotek, torsdag 17.10.2019.