av Kjersti Hatland sist endret 2020-01-31T08:59:32+02:00

Rasisme knyttes ofte til rasemotiverte drap, transnasjonale bevegelser som #blacklivesmatter og grusomme historiske hendelser som apartheid. Likevel er det kanskje den hverdagslige rasismen og diskrimineringen som treffer bredest i samfunnet vårt. Flere ganger har det blitt bevist at man er dårligere stilt i jobbsøknadprosessen dersom man ikke har et typisk norsk navn. Dette reiser nye spørsmål knyttet til diskriminering, identitet og selve det norske. Når er man norsk nok? Studentersamfunnet i Bergen sparker i gang et nytt semester med et møte om hverdagsrasisme og diskriminering i arbeidslivet.

Paneldeltakere er Lubna Jaffery, byråd for arbeid, sosial og bolig i Bergen og Ap-politiker, og Gunn Elisabeth Birkelund, forsker ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO.

Opptak fra Amalies hage i Bergen Offentlige Bibliotek, den 28.01.2020.