av Kjersti Hatland sist endret 2020-02-06T15:42:22+02:00
Gisle Selnes loser oss videre på enda en etappe av dannelsesreisen, denne gang svinger vi innom det mesopotamiske eposet om sagnhelten Gilgamesh, «han som så den dypeste urgrunn». Gilgamesh-eposet regnes som verdenshistoriens aller første sammenhengende diktverk som belyser enkeltmenneskets skjebne.

Gisle Selnes (f. 1965) er professor i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen. Han har publisert en rekke essays og fagartikler i norske og utenlandske tidsskrifter, om litteratur og litteraturteori, radikal filosofi og politikk, historie og kulturkritikk.

Opptak fra Amalies Hage i Bergen Offentlige Bibliotek, den 27.01.2020.