av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T11:30:23+01:00
Den 14. oktober i 2019 åpnet Universitetsmuseet i Bergen dørene etter en lengre periode hvor det har vært stengt for publikum. De tre første månedene etter åpningen hadde de hele 50 000 besøkende som har latt seg begeistre av både gamle og nye dyr, og spennende nye utstillinger. Men hva har egentlig foregått i perioden museet har vært stengt for publikum?

Dette foredraget handler om renoveringen av Norges første museumsbygg, og utfordringene med å kombinere modernisering og ny teknikk med antikvariske overflater og tilbakeføring. Og om løsningene. Blant annet hvordan få en elefant ut av rommet - bokstavelig talt!

Foredragsholder Marie-Louise Lorentzen er malerikonservator og driftsleder for bygg & sikkerhet ved Universitetsmuseet i Bergen.

Akademisk lunsj arrangeres i samarbeid med Universitet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole.

Opptak fra 22. januar 2020, Bergen Off. Bibliotek.