av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T12:31:38+02:00
Kan klimautviklingen vi i dag ser skyldes naturlige variasjoner, eller er våre klimagassutslipp årsaken? Med snart 8 milliarder mennesker på jorden, virker det nesten håpløst å redusere våre miljø- og klimaavtrykk. Men selv om folk flest er kinesere, betyr ikke dette at klimagassutslippene per nordmann er små.

I dette foredraget gir professor Helge Drange en liten gjennomgang av status – og ser på hvilke aktiviteter som gir utslipp og hva vi kan gjøre.

Helge Drange er professor på Geofysisk institutt ved Universitetet i Bergen, og er forsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning.

Akademisk lunsj arrangeres i samarbeid med Universitetsbiblioteket, Høgskulen på Vestlandet og Norges Handelshøyskole. Opptak fra Bergen offentlige bibliotek den 12. februar 2020.