av Kjersti Hatland sist endret 2020-04-06T11:48:48+02:00
by:Larm, Norges største bransjefestival for musikk, hadde i år for første gang like mange kvinnelige artister som mannlige. Hvorfor skjer dette nå, og hva betyr det for framtiden til norsk musikk?

Mens kvinner hører på både mannlige og kvinnelige artister, hører menn mer på andre menn. Det er fremdeles færre kvinnelige musikkanmeldere enn mannlige, og inntektsgapet mellom kvinnelige og mannlige artister øker.

Hvilke ekkokamre og utfordringer skaper dette? Og hvilke holdningsendringer har bransjen gjennomgått for å muliggjøre bølgen av kvinnelige artister? Følgende panel belyser utfordringene kvinner i musikkbransjen står overfor, og feirer fremgangen som har skjedd de siste årene:
- Vilde Tuv, Bergensbasert artist, låtskriver, produsent og selvutnevnt one-woman-band
- Erik Egenes, presseansvarlig by:Larm
- Charlotte Myrbråten, musikkritiker i Klassekampen, DJ, og tidligere redaktør av magasinet Fett

Opptak fra Studentersamfunnets ukentlige frokostmøte ved Bergen offentlige bibliotek, den 10. mars 2020.