BOBcast #231: Eventyr fra Andedammen - Om kulturmenn, #metoo og krisen i Svenska Akademien

Trodde du at 2018 var et historisk dårlig år for Svenska akademien? Tro om igjen. Kjønn, makt og penger har lenge vært betente temaer i den tradisjonelle organisasjonen.

I 1909 var Selma Lagerlöf første kvinne til å vinne Nobelprisen i litteratur, men tror du datidens ständige sekreterare Carl David af Wirsén gadd å holde tale for henne? Å neida! Hatet han også vår egen Henrik Ibsen? Å jada.

Marie Amdam og Charlotte Myrbråten går gjennom Svenska Akademiens historie og den ferskeste litteraturen om #metoo, kulturmenn- og kvinner og alle stridighetene. Navn som Horace Engdahl, Ebba Witt-Brättstöm, Sara Danius, Katarina Frostensson, Jean Claude Arnault, Susanne Brøgger, Marianne Stridsen, Mathilda Gustavson og Fredrik Virtanen dukker selvsagt opp.