av Kjersti Hatland sist endret 2022-08-03T12:41:26+02:00
Biblioteket viser deg hvordan du kan få hele verden på øret.

Podkast er en lydfil som er publisert på nettet, som du kan lytte til når og hvor du vil. Podkast er enklest å bruke fra en smarttelefon. Da kan du lytte når du sitter på bussen, er ute og går en tur, eller mens du skifter dekk på bilen.

Hvordan begynner du?

Du kan velge mellom å laste ned lydfilen og lagre den på mobilen din, eller du kan strømme den, det vil si at du lytter uten at du behøver å lagre filen først. Er du hjemme, kan du bruke andre måter å lytte på, for eksempel gjennom en datamaskin, uten å laste ned noen ting.

Har du Android-telefon, er det flere applikasjoner (apper) du kan bruke. Oversikten finner du hos Google Play, der du kan laste ned appene. Hvilken av disse som er best, er det delte meninger om. Selv anbefaler jeg Pocket Cast fordi den er oversiktlig og enkel i bruk, og den husker hvor langt du er kommet i lyttingen hvis du tar en pause.

Har du en iPhone, kan du bruke iTunes til podkastene dine. Eventuelt kan du kjøpe en annen app, for eksempel Instacast. Det gode med Instacast er at man kan bestemme en tid når den automatisk slår seg av . Dermed er det en fin måte å sovne på, den fortsetter ikke å snakke hele natten.

Hva vil du høre?

I appen du velger, kan du abonnere på podkastene du er interessert i. Da får du oversikt over nye tilgjengelige programmer etter hvert som de publiseres. De lastes ikke automatisk ned på mobilen, men kan strømmes eller lastes ned når du vil.

I norsk sammenheng er NRK den største produsenten, en rekke av deres radioprogram er tilgjengelig på denne måten. Radioresepsjonen og Herreavdelingen er blant de mest populære programmene. BBC har også et stort bibliotek man kan velge mellom, og det finnes ulike podkaster for bestemte sjangre, kun for musikk, for kultur eller rene nyhets- og underholdningsprogram.

Anbefales!

Podkasten Serial er en serien om en ekte mordgåte fra 1999 som gjennomgås grundig av en engasjert journalist. Er den rette mannen dømt for drapet? Hvordan kunne han forflytte seg på tvers av byen Baltimore på den korte tiden? Snakker vitnet sant når han hevder at dette var et varslet mord? Uhyre spennende!

Det er bare å starte utforskingen - og anbefal oss gjerne podcastene du liker best!