Ti populære podkaster i 2022

Er du på jakt etter en ny podkast? Da vil du få gode tips i oversikten over våre mest spilte podkaster produsert av Bergen Offentlige Bibliotek.

Bilde: Unsplash /Amr Taha. Logo: Bergen Offentlige Bibliotek.

BOBCAST

BOBCAST er bibliotekets egen podkast. Vi har en rekke egenproduserte serier, i tillegg til at vi legger ut opptak av samtalene og foredragene i programmet vårt. Under får du anbefalinger av ti av episodene som fikk mest lyttinger i 2022.

10) Månedens klassiker - Til fyret

Virginia Woolf er en av de viktigste forfatterne i nyere litteraturhistorie. Særlig romanen Til fyret fra 1927 har blitt stående som et sentralt verk i den modernistiske kanon, og har påvirket talløse forfattere frem til i dag. Vi har invitert litteraturprofessor Tone Selboe (UiO) til å ta et dypdykk i Woolfs roman.

9) Akademisk lunsj med Olga Dysthe: Dialogisk pedagogikk – kva, kvifor og korleis?

Med utgangspunkt i ein liten grendaskule i Stryn nærmar Dysthe seg i dette føredraget glimt frå si eiga livsreise og vegen fram til undervisar og forskar ved Institutt for pedagogikk ved UiB – inspirert undervegs av dialogfilosofar gjennom tidene, frå Sokrates til Bakhtin.

8) Litterær Lunsj med Engelen

Han har kalla Kygo for "russebussmusikk på valium", og er ikkje kjend for verken å halde tilbake meiningane sine eller å vere redd for å hisse folk på seg. Einar "Engelen" Engelstad er ein norsk musikkjournalist og kritikar, og deleigar av Apollon platebar.

7) Det vanskelige regnestykket – hvordan møter vi mennesker med overvekt og fedme?

Det blir ofte sagt at nøkkelen til vektnedgang er et enkelt regnestykke – færre kalorier inn enn ut – men i realiteten ser man at varig vektnedgang er svært vanskelig å få til. Dette til tross for mer kunnskap om kosthold og trening i befolkningen enn noensinne. Hvordan henger dette sammen?

6) Hagesalongen VII – Petterson-kritikken og den vanskelige poesien

I Hagesalongen diskuterer Erlend Liisberg og Erik Bjerck Hagen tidens litteraturdebatter, aktuelle bøker og andre hendelser i landets litterære liv. Episodens gjest er professor Jørgen M. Sejersted.

5) Akademisk Lunsj – Gunnar Skirbekk om religion i moderne samfunn

Foredrag ved Gunnar Skirbekk. Han er ein velkjend filosof, og skriv i boka Religion i moderne samfunn om nokre av dei mest omdiskuterte tema her i landet i dei siste åra.

4) Skapelsesberetninger – Marit Eikemo

Arbeidsjernet Marit Eikemo gjester Skapelsesberetninger og vi snakker om covid, kognitiv svikt og selvfølgelig kreativitet.

3) Månedens klassiker - Lolita

Lolita av Vladimir Nabokov er et av de mest berømte og kontroversielle verk i den moderne litteraturhistorien. Romanen skaper fortsatt reaksjoner, nesten 70 år etter sin første utgivelse.

2) Antidepressiva – Overskridelse

Vi snakker om Narcocapitalism av Laurent de Sutter, Batailles idé om det heterogene, Emily Forever av Maria Navarro Skaranger, massepsykologi, kynisme, ravekultur og ikke minst tristanakkorden og Lars von Triers Melancholia.

... og podkasten som fikk flest avspillinger i 2022 var ...

1) Skapelsesberetninger spesial!

I denne spesialen er Eivind og Håvard sine egne gjester og snakker seg igjennom sine 3+ ting fra biblioteket. Eivind leser høyt fra sin varmeste bokanbefaling og Håvard gir en lang rant over middelklassens "gode" smak.