Ti mest populære podkaster i 2023

Er du på jakt etter en ny podkast? Da vil du få gode tips i oversikten over våre mest spilte podkaster produsert av Bergen Offentlige Bibliotek.

Bilde: Unsplash /Amr Taha. Logo: Bergen Offentlige Bibliotek.

BOBCAST

BOBCAST er bibliotekets egen podkast. Vi har en rekke egenproduserte serier, i tillegg til at vi legger ut opptak av samtalene og foredragene i programmet vårt. Under får du anbefalinger av ti av episodene som fikk mest lyttinger i 2023.

10) Hagesalongen XII – Elizabeth Strout, Juvikfolket, Gullhanen og galskap

Elizabeth Strout har blitt et litterært fenomen, både populær og kritikerfavoritt: hva er det som gjør hennes bøker så gode? Det er 100 år siden siste bind av Olav Duuns romanserie Juvikfolket kom ut: er det en god grunn til å ta opp igjen disse bøkene? Og en fersk artikkel kaster nytt lys over et av Olav H. Hauges beste og mest forunderlige dikt: Er gåten «Gullhanen» endelig løst? Vi diskuterer også forbindelsene mellom galskap, kunst og poesi.

Salonggjester er Andrea Tungodden, Heming Gujord og Fredrik Parelius.

9) Månedens klassiker - The Bell Jar

I denne episoden tar vi et dypdykk i The Bell Jar (Glassklokken) av Sylvia Plath. Romanen kom ut i 1963, en snau måned før Plath begikk selvmord. Den handler om en ambisiøs ung kvinne på 50-tallet i USA, som langsomt daler ned i en dyp depresjon. Den har blitt stående en tidlig feministisk klassiker, og som en intens skildring av et ungt menneske på vei mot avgrunnen.

Bibliotekets formidler Robin Van de Walle i samtale med Marianne Egeland, professor emerita i litteraturvitenskap ved UiO.

8) Antidepressiva - Robotene slår tilbake

Hvorfor er vi så redd for maskinene? Hvorfor alltid dette spørsmålet: "Har roboten bevissthet?" Når vi stirrer inn i robotenes tomme blikk, hva er det som stirrer tilbake? Og er vi egentlig så forskjellig fra dem?

Pjokkene i Antidepressiva går på befaring i de mørke fabrikklokalene der Frankensteins monster, Ryan Gosling, Charlie Chaplin, Hegel og Sophie Elise står ved samlebåndet og utvikler bevissthet.

Hvem er det som eier hvem, og hvem er robotenes Messias?

7) Akademisk Lunsj - Er ytringsfridom eit allmenngyldig prinsipp?

Foredrag med Gunnar Skirbekk. Er ytringsfridom eit allmenngyldig prinsipp? Eller berre ein vestleg verdi, i ei globalisert verd prega av kulturelt mangfald og geopolitiske spenningar?

6) Hjelp, jeg har blitt fotballtrener

Hva gjør du når du mer eller mindre frivillig påtar deg å trene et fotballag i aldersklassene 5-12 år - og ikke aner hva du skal gjøre?

Den tidligere fotballspilleren og elitetreneren Anders Jacobsen havnet i den situasjonen for noen år siden, og her forteller han om alt han har lært. På en enkel og pedagogisk måte tar han for seg treningstips, ferdighetsutvikling, laguttak, valg av utstyr, foreldrevettregler og alt annet en barnetrener kommer borti. Skal alle med hele tida, eller skal de beste få mer spilletid? Dette er diskusjoner som går igjen for hvert nye kull, og noe alle fotballforeldre er opptatt av.

Anders Jacobsen krydrer framstillingen med egne opplevelser fra treningsfeltet, kamper og turneringer. Her er kloke tanker rundt sport, lagspill og barns utvikling. Målet er hele tiden å ta vare på både barn og fotball.

5) Den hemmelige hyllen - Marit Eikemo, Emily St. John Mandel, Reinhard Kleist

I siste episode før sommerferien gir litteraturformidlerne Joanna, Hanne og Robin sine beste tips for en sommerlig leseopplevelse. Denne gangen snakker de om essaysamlingen Samtidsruinar av Marit Eikemo, romanen Fordi overlevelse ikke er nok av Emily St. John Mandel, og den grafiske romanen Nick Cave: Mercy On Me av Reinhard Kleist.

4) Akademisk aften: Krigen i Ukraina - det ukrainske perspektivet

I dette foredraget snakkar Martin Paulsen om kva ukrainarane tenkjer om krigen og framtida. Det har no gått eit år sidan russarane gikk til opent åtak på Ukraina. Det har vore eit år med mykje daud, liding og øydeleggingar for ukrainarane. Samstundes har dei vist at dei står saman mot fienden og dei har fått støtte frå mange land.

Paulsen jobbar med russisk, belarusisk og ukrainsk språk og litteratur. Han har nylig omsett eit essay skrive av den ukrainske forfattaren Oksana Zabuzjko i samband med Russland sitt angrep på Ukraina. Det er utgitt i boken Min lengste reise.

Foredraget er ein del av serien "Akademisk aften" og er eit samarbeid mellom Bergen Offentlige Bibliotek, Universitetsbiblioteket, NHH og HVL.

3) Månedens klassiker - Sangen om den røde rubin

Sangen om den røde rubin (1956) av Agnar Mykle må være den mest beryktede boka i den norske bokheimen. Men hvordan er det egentlig å lese denne romanen i 2023? Hør på samtalen mellom bibliotekets formidler Robin Van de Walle og professor emeritus Per Buvik (UiB).

2) Antidepressiva - Depresjonen i kulturen

Halvparten av Antidepressiva drar inn til maktens buljongkokeri, Oslo, for å diskutere Mark Fishers Den kapitalistiske realismen, som nå har kommet på norsk, med de to oversetterne Alf Jørgen Schnell og Daniel Vernegg.

Mens du lener deg tilbake i din senkapitalistiske dekadanse (også kalt solseng), kan du kanskje få svaret på hvorfor ingen gjør noe med et system som så ubønnhørlig dundrer avgårde mot avgrunnen.

... og podkasten som fikk flest avspillinger i 2023 var ...

1) Akademisk Lunsj - Hva er digital kapitalisme?

Foredrag om digital økonomi og det som betegnes som digital kapitalisme. Anja Salzmann forteller om hvorfor man gjerne betegner data som den nye oljen i offentligheten og hva er egentlig digitale infrastrukturer? Hvem utvikler, styrer og eier disse og hvorfor er det så viktig å snakke om det? Hvorfor betegnes data som oksygen for kunstig intelligens? Hva åpner store datagevinster for og hvilke forretningsmodeller har etablert seg i det skjulte?