Våre 10 mest populære podkaster i 2021

Er du på jakt etter en ny podkast? Da vil du få gode tips i oversikten over fjorårets ti mest spilte podkaster produsert av Bergen Offentlige Bibliotek.
Illustrasjonsfoto av mikrofon til podkastinnspilling.

Bilde: Unsplash /Amr Taha. Logo: Bergen Offentlige Bibliotek.

BOBCAST

BOBCAST er bibliotekets egen podkast. Vi har en rekke egenproduserte serier, i tillegg til at vi legger ut opptak av samtalene og foredragene i programmet vårt. Under ser du hvilke episoder som fikk mest lyttinger i 2021.

10) BOBCAST #307: Morslinjer - en samtale med Madeleine Schultz

Hva gjør vold, ulikhet og traumer med en morsrolle? Madeleine Schultz snakker med bibliotekets Marie Amdam i dette opptaket fra 3. juni 2021.

9) BOBcast #317: Hagesalongen VI – Forfatterne og kritikken med Tomas Espedal

I Hagesalongen diskuterer Erlend Liisberg og Erik Bjerck Hagen tidens litteraturdebatter, aktuelle bøker og andre hendelser i landets litterære liv. Månedens gjest er Tomas Espedal.

8) BOBcast #310: Hagesalongen V – Dag Solstads litteratur

I Hagesalongen diskuterer Erlend Liisberg og Erik Bjerck Hagen tidens litteraturdebatter, aktuelle bøker og andre hendelser i landets litterære liv. Månedens gjest er den uberegnelige retor Amund Børdahl.

7) BOBcast #274: Antidepressiva - Hvorfor kjeder vi oss?

Antidepressiva er en kulturkritisk podcast for deg som leser poesi på dagtid og doomscroller deg i søvn, for deg som er lei av å høre at alt blir bra, eller bare har lyst til å føle deg smart mens du vasker opp.

6) BOBcast #257: Skapelsesberetninger - Maria Kjos Fonn

Eivind og Håvard dykker ned i Maria Kjos Fonns «mørke» og besøker både den fryktede skrivesperren, selvaksept og manglende prestasjonspress i denne episoden av Skapelsesberetninger.

5) BOBcast #263: Hagesalongen I - Litteraturprisene

I Hagesalongen diskuterer Erlend Liisberg og Erik Bjerck Hagen tidens litteraturdebatter, aktuelle bøker og andre hendelser i landets litterære liv. Månedens gjest er Gro Jørstad Nilsen.

4) BOBcast #303: Antidepressiva - Kropp

Kroppene er tilbake på gaten! Noen kommer bleke og halvfeite opp fra kjellerdypene, som skremte dyr, mens andre har tatt pull-ups i et halvt år for å ha sommerkroppen klar, og kommer løpende ut i parkene som vårkåte kviger. Men hva er egentlig en kropp? Et estetisk objekt, en etisk og handlende agent, en begjærsmaskin eller en pøl av forfall og forråtnelse som vi prøver å glemme at vi bebor?

3) BOBcast #260: Studentersamfunnet - Hvem kan fortelle historien?

Hvem har rett til å formidle historisk kunnskap? Er dramatisering og kunstneriske friheter farlig for historiefaget - og folks forståelse av fortiden?

2) BOBcast #299: Hagesalongen IV - Kontroversielle anmeldelser

I Hagesalongen diskuterer Erlend Liisberg og Erik Bjerck Hagen tidens litteraturdebatter, aktuelle bøker og andre hendelser i landets litterære liv. Månedens gjest er Frode Helmich Pedersen.

... og podcasten som fikk flest avspillinger i 2021 var

1) BOBcast #267: Skapelsesberetninger - Tom Kosmo

Kan man skamme seg over å være kunstner? Hvorfor er man kunstner da? Vi går i dybden av kunsten og kreativiteten med billedskaper Tom Kosmo i denne episoden av Skapelsesberetninger.