Fra magasinet: Susan Sontag "Sykdom som metafor"

av Vibeke Garrod sist endret 2020-05-11T12:15:30+01:00
Magasinet vårt er fullt av gamle klassikere og bøker som vi setter ekstra pris på.
Susan Sontag

Sykdom som metafor

Gyldendal, 1979
voksen

På Bergen offentlige bibliotek har vi flere etasjer med magasin; et slags hemmelig skattekammer forbeholdt oss som jobber her. Vi håper å åpne denne samlingen også for publikum, og mens vi venter på det rydder vi og ordner der inne. Ofte kommer vi over bøker som bør få komme ut i dagens lys og formidles, og denne gang fant jeg Susan Sontag i hyllene.

Susan Sontag døde av leukemi i 2004. Men allerede i 1978 skrev hun boka “Sykdom som metafor”, etter at hun hadde blitt diagnostisert med brystkreft. Boka vil ta et oppgjør med oppfattelser og terminologi knyttet til sykdom og de som er rammet. Hun fokuserer mest på tuberkulose og kreft. Slik tuberkulose en gang ble sett på som en uforståelig sykdom, er det i dag kreften som er uforståelig for oss:

“Så lenge tuberkulosens årsak ikke ble forstått og legenes terapi var så virkningsløs, ble sykdommen ansett som en snikende, uforsonlig tyv som røvet liv. Nå er det kreftens tur til å være den sykdom som ikke banker på før den går inn, kreften som fyller rollen som en sykdom man opplever som en hemmelig, skånselløs invasjon - en rolle den vil beholde til dens etiologi en dag er like klar og dens behandling like effektiv som tilfellet nå er med tuberkulose.”

Sontag tar for seg begreper og metaforer brukt om sykdom som blant annet kommer fra et romantisk syn på tuberkulose: “Forestillingen om den syke som en eksaltert, uvøren person, lidenskapelig ekstrem i sin innstilling, en som er for følsom til å tåle grusomhetene i det tarvelige hverdagslivet.” Og fra krigførsel når det gjelder kreft: Angrep, invasjon, kolonisering av kreftceller, kroppens forsvar, drepe kreftcellene, og at selve sykdommen er en fiende samfunnet er gått til krig mot.

Det er mange henvisninger til litteraturhistorien i denne boka og det er interessant å lese hva datidens forfattere tenkte om disse sykdommene. Forfatteren argumenterer for at vi må vende oss bort fra metaforer og terminologi som ansvarliggjør pasienten, skaper stigmatisering og gir næring til skjebnetro.

Boka kan lånes fra vårt magasin, eller den kan leses digitalt via Nasjonalbibliotekets nettside. Du kan og sjekke ut en relevant artikkel i The Guardian av David Rieff, som er Sontag sin sønn. Han skrev i 2008 en memoarbok om sin mor.