Syv korte leksjoner i fysikk

av Vibeke Garrod sist endret 2021-01-06T16:00:22+02:00
"Universet - en uendelighet av stjerner og planeter. Ingen vet hvor stort eller gammelt det er."
Carlo Rovelli

Syv korte leksjoner i fysikk

Spartacus, 2016, Norge

At moderne fysikk kan være såpass vakkert, det ante jeg ikke. Faget fysikk er ikke hverdagskost for den gjengse bibliotekbruker, vil jeg påstå, men denne lille boka kan de fleste ha glede av. Temaer som kvantemekanikk, den generelle relativitetsteorien, partikkelfysikk og kosmos’ oppbygging, ja, finnes det egentlig noe mer fascinerende? Er du ikke enig i at mennesket er noe av det mest fantastiske elementærpartikler kan få til i fellesskap? Dette er noe av den største gleden ved biblioteket; den endeløse rekken av bøker i hyllene med all kunnskapen som du ennå ikke visste kunne appellere til deg.

Boka har en ganske estetisk tilnærming, det er ikke et teoretisk, hardt og vitenskapelig språk vi blir servert, men uanstrengte formuleringer som gjør vanskelig tankegods mer tydelig og forståelig. Rovelli selv sier at meningen med boka er å gi en kompakt fremstilling av idéene og hvordan de angår oss. Det synes jeg han får til veldig bra! Jeg klarer sannsynligvis ikke å forklare kvantegravitasjon for noen som helst etter å ha lest denne boka, men er det så viktig? Jeg følte uansett at det gikk et lite lys opp for meg.

Denne vesle boka solgte mer i Italia enn “Fifty shades of grey”, det er jo gøy at naturvitenskap kan slå et slikt  hyper-kommersielt fenomen.

Kilder:

Forskning.no