"Atter er dagen opprunden" - 17. mai i Bergen

Smakebiter fra en tradisjon.

I 1847 fikk Bergen sin første 17. mai-komite. I de første årene foregikk feiringen ofte i regi av organisasjoner og privatpersoner, men i tidsrommet 1847-1877 hadde man til vanlig en prosesjon. Prosesjonens rute ble ofte endret, noen år gikk toget helt til Nordnes.

Det første barnetog "Guttenes Flagtog" ble arrangert i 1877. I alle disse årene endte prosesjonen vanligvis på Engen. På Engen kom det første "Drageskib" i 1889, og i 1929 kunne feiringen flyttes til den nåværende Festplassen.

17mai1.jpg   17mai2.jpg    17mai3.jpg

I årene 1847-1877 vokste deltagelsen, flere og flere organisasjoner tok del i prosesjonen. Etter hvert ble det flere prosesjoner, Hovedprosesjon, Flaggtog og i 1892 Morgenprosesjon. Fyrverkeri og bål hørte også med og tidlig ble det tente "Glædesbluss" på fjell og høider.

I 1847 ble det første fyrverkeri sendt opp fra en båt på Lungegårdsvannet. Det gamle teater på Engen var også et midtpunkt i 17. mai-feiringen, en tradisjon som ble fortsatt da det nye teater ble åpnet i 1909 og arrangerte årlige 17. mai-forestillinger..

Kilder: Torstein Sletten: Atter er dagen oprunden / Ragna Sollied: Notater om 17. mai trykk i bibliotekets eie.

17mai4.jpg                   17mai5.jpg

Litteratur om 17. mai i Bergen

17. mai-programmer. Lokalhistorisk avdeling har en komplett samling 17. mai programmer fra 1900 og ti i dag. Programmene kan leses på biblioteket.

Avisartikler og notiser om 17.mai festlighetene i Bergen

Torstein Sletten: Atter er dagen oprunden : 17. mai-feiringens historie i Bergen. Boken kan lånes samt leses i fulltekst her.