Knut Andreas Knutsen anbefaler Fugazi

av Knut Andreas Knutsen — sist endret 2023-03-28T13:51:33+02:00 foto: Mads Malme Maurstad
Knut Andreas Knutsen er vokalist, gitarist, hovedlåtskriver og primus motor i Syntax Terrorkester. Gruppen har holdt på i årevis, og har med sine to albumutgivelser markert seg som et av Bergens mest særpregede kunst-/støyrockband.
Fugazi

Instrument

Dischord Records, 1998, USA

Jeg vil absolutt anbefale "Instrument : Soundtrack" med det gode halvgamle post-hardcorebandet Fugazi. Dette albumet består av gamle uutgitte låter i tillegg til en del demoer av låter gitt ut på andre studioalbum.

Plata er utrolig variert og innimellom herlig skranglete, med alt fra rå og skitten punk, til melodiøse små skatter. Selv om dette egentlig er et såkalt B-spors-album, er det etter min mening et sinnsykt bra A-sporsalbum. Nettopp fordi den utilslørte og tidvis eksperimentelle sjargongen viser hvordan Fugazi ikke bare gjør/gjorde et godt opprør mot den dølle A4-musikkindustrien, men også et kontra til den ofte rigide og monotone hardcore-musikken de selv har bakgrunn fra. Instrument er nokså skitten, men av pur kvalitet hele veien gjennom!

På dette albumet kan en ane mange forskjellige musikalske inspirasjoner, og måten Fugazi koker det sammen på er i seg selv veldig inspirerende og givende!

Det er i samme slengen verdt å få med seg filmen med samme navn, som soundtracket hører til. En av verdens beste musikkfilmer, spør du meg!