Vegard Aase anbefaler musikk for fedre

av Vegard Aase — sist endret 2021-01-20T09:23:29+01:00
Vegard Tenold Aase har vært delaktig i Bergens musikkmiljø siden midten av nittitallet. Han har bl.a. jobbet på Hulen, laget musikkvideoer for artister som Sergeant Petter, Professor Pez og Datarock, og han er en del av DJ-teamet Bergen Soul. For å nevne noe.
Steely Dan

Aja

MCA, 1999 (1977), USA

Bergen Kommune

Byrådsavd. for kultur, næring, idrett og kirke.

Postboks 7700

5020 Bergen                                                                                         18.01.12

Vegard Tenold Aase

Ang. kulturelt materiell i anledning forestående farskap.

Byrådsavdeling for kultur, næring, idrett og kirke har mottatt melding fra Bergenhus Helsestasjon om at du venter barn i slutten av mars dette år (om vår informasjon er feil, ber vi deg se bort fra dette brevet og levere dets innhold til nærmeste far).

Bergen Kommune har i mange år sendt nødvendig kulturelt materiale til vordende fedre for å sørge for en så knirkefri overgang til farsrollen som mulig. Mange unge fedre er usikre på hvordan man skal te seg musikalsk i den nye farsrollen, og fór mange gjør den tragiske feilen å tro at man kan fortsette å ha den samme musikksmak etter fødselen som han hadde før svangerskapet. Dette fører til at barn blir født med fedre som ikke forstår viktigheten av å lytte til musikk som virker totalt uforståelig og frastøtende for sine barn.

Tidligere informasjonspakker har bestått av Dire Straits ”Live Alchemy”, Genesis’ magnum opus ”Selling England by the Pound” fra 1973 og Eric Claptons ”461 Ocean Boulevard”.

I år har arbeidsgruppens valg falt på Steely Dans ”Aja” og Bergen Kommune mener at Aja tilfredsstiller alle krav til god fedremusikk.

• den er komplett uinteressant for alle født etter 1982.
    • den har tilstrekkelig komplekse solopartier (trommebrekket på slutten av tittelsporet) til at man kan spille luftinstrumenter; og for et stjålent, dyrebart øyeblikk glemme at man kjører stasjonsvogn med gulp på setene, og nå i hovedsak velger sine klær ut i fra komfort.
    • den har innslag av jazz og annen snurrebartmusikk, men ikke så mye at en blir forvirret.
    • flere av sangene inneholder blåseinstrumenter og soloer, som du fra nå av mener er to av de viktigste elementene en sang kan ha.
    • ditt barn vil sette pris på at du synger høyt med på refrenget av Peg når du kjører henne og vennene hennes til fotballtrening/skole/legevakt/tilbake til mor etter din helg med barnet.

Vi i kommunen håper du setter pris på din nye musikksmak, og om du skulle ønske å videreutvikle den, foreslår vi ”Tubular Bells” av Mike Oldfield eller ”So” av Peter Gabriel.

Bergen Kommune