av Vibeke Garrod sist endret 2023-10-10T15:47:55+02:00
Til høsten presenterer biblioteket en arrangementsserie hvor vi fordyper oss i noen ikoniske band og album. I mellomtiden tipser vi om musikk som har preget historien. La oss bare starte med Black Flag!

Black Flag – pionerene av hardcore punk

Du har kanskje sett den ikoniske logoen til Black Flag, nærmest mer kjent enn bandet selv. Oppstod i California i 1976, med gitaristen Greg Ginn, eneste medlem som fortsatt spiller i bandet. Ginn var også grunnlegger av plateselskapet SST, som ga ut Black Flags album og andre undergrunnsband som Hüsker Dü, Sonic Youth og Bad Brains. Den mest kjente vokalisten i Black Flag er Henry Rollins, som var vokalist i 5 år før han startet sitt eget Rollins Band. Black Flag har hatt stor påvirkningskraft, blant annet på hele grunge-bølgen og progressiv metal som for eksempel Mastodon. Black Flag holder det fortsatt gående, med skateboard-legenden Mike Vallely på vokal.

Lyttetips:

Nervous Breakdown

Six Pack

Wasted

Biblioteket har denne biografien om Black Flag.

Sjekk ut de tre arrangementene som kommer til høsten!