Ikoniske album / ikoniske band # 2

Til høsten presenterer biblioteket en arrangementsserie hvor vi fordyper oss i noen ikoniske band og album. I mellomtiden tipser vi om musikk som har preget historien. Her er Maskiner i Nirvana.
Cover-art: Jon Rognlien

Raga Rockers – norsk på norsk

Ja, de har det så fint, de har det så bra
De har alt som de vil ha
De har nådd sine mål, de har det som grever
De råtner foran TV og de kaller det å leve

Sånn kan det sies. Eller synges rettere sagt. Michael Krohn, Livio Aiello, Jan Kristiansen og Bruno Hovden startet det legendariske bandet Raga Rockers, som ga ut sitt første album “The Return of The Raga Rockers” i 1983. Albumet som kan sies å være mest ikonisk er “Maskiner i Nirvana” fra 1985. Maskiner i Nirvana er en plate med varierte låter, både kjappe og mer langsomme, skikkelig nådeløs bass, og tekster som sparker til høyre og venstre, men aller mest oppover. Det finnes to ulike covere av albumet; førsteopplaget var et rødlig/oransje med flere lag visuelt og albumtittelen skrevet 8 ganger, men til andreopplaget sørget bandet for å endre til Jon Rognliens ikoniske design med svart-hvitt foto fra et nazistisk massemøte, ettersom det i følge Michael Krohn passet bedre med platens innhold.

Den pripne væremåten til besteborgerne, hverdagsfascisme, dyrking av de rike og vellykkede, politikk som er kvalmende: Velstand har gått og hengt seg, og frihet må melde pass Det liberale Europa er på vei rett ned i dass. Tekstene er i en klasse for seg, refsende og treffende, og ikke minst tidløse! Raga Rockers har en trofast fanskare og de har alltid gått sine egne veier, holdt det ekte. Som Krohn sier: “Å smiske eller omstille seg for å bli likt har aldri vært noe alternativ for Raga”.

Lyttetips:

Ekspandere eller dø

Aiellos Riff

Sannhet på boks

Biblioteket har denne boka om Raga Rockers, der kan du lese en hel del av historien om bandet og utgivelsene. Boka gir en grei gjennomgang, og det er underholdende å lese de mange anekdotene. Det er ingen tvil om at Michael Krohn ikke bare er en av Norges beste tekstforfattere, men også den morsomste! En bok om "Maskiner i Nirvana" er under arbeid i serien Norske albumklassikere, og føres i pennen av Egon Holstad.

Sjekk ut de tre arrangementene i serien "Ikoniske album" nå i høst!