Ikoniske album / ikoniske band # 3

Til høsten presenterer biblioteket en arrangementsserie hvor vi fordyper oss i noen ikoniske band og album. I mellomtiden tipser vi om musikk som har preget historien. Her er The Score.

Gruppa Fugees hadde et kort liv; bare to album ble utgitt av trioen Lauryn Hill, Wyclef Jean og Pras Michel. Debutalbumet Blunted on Reality fra 1994 ble i stor grad forbigått, dette var en tid hvor gangsterrap regjerte. Men Fugees skulle få suksess, ikke minst på grunn av bandets ikoniske coverversjon av Roberta Flack / Lori Liebermans “Killing Me Softly With His Song”. Lauryn Hill og Fugees ble verdensberømte, og The Score endte opp som et av de mest solgte albumene i 1996. Tekstene kretser om sosiale problemer, mennesker på flukt og politisk hykleri, men også tro, håp og kjærlighet. Dette er en plate som får deg til å verdsette albumformatet, det går en linje fra begynnelse til slutt, med hit’en Fu-Gee-La sånn cirka midt i. Coveret på albumet, hvor det brukes en lignende font som i filmen “The Godfather viser at disse folka mener alvor.