Ikoniske album / ikoniske band # 5

I høst presenterer biblioteket en arrangementsserie hvor vi fordyper oss i noen ikoniske band og album. I mellomtiden tipser vi om musikk som har preget historien. Her er U2!

U2 – elsket og hatet. Ja, hva skjedde egentlig med dette enkle post-punkbandet fra Irland som ble overdådige stadionrockere? Og frontfiguren Bono som mange elsker å hate. Men la oss se litt på deres album War fra 1983. Her finner vi en av deres største hits Sunday, Bloody Sunday, som handler om den grusomme hendelsen i Derry for over 50 år siden hvor 26 sivile ble skutt av engelske fallskjermjegere, og 14 ble drept.

Det var gitaristen The Edge som hadde idéen til sangen, og påpeker at han ikke ville ta noen side i “The Troubles”, men bare ville at konflikten i Nord-Irland skulle ende. Den karakteristiske skarptrommingen i låta gir militære assosiasjoner, og vi får også felespill av Steve Wickham kjent fra The Waterboys. Politisk inspirert musikk var det U2 ville spille, oppløftende protestsanger med plass til både fortvilelse og kjærlighet. Tittelen på plata kom av at bandet synes det var krig overalt man snudde seg; Midtøsten, Falklandskrigen, Afghanistan, Libanon, Nicaragua. Det politiske aspektet finner vi også i New Year’s Day, som startet som en kjærlighetssang men endte opp med å handle om den polske fagorganisasjonen Solidaritet.

Coveret på War er som mange andre ikoniske album nesten mer kjent enn plata selv, det er den unge gutten Peter Rowen som er modell, den uskyldige engelen fra det tidligere albumet Boy er blitt mer moden og skeptisk i blikket.

Frontfiguren i U2, Bono, har møtt mye motstand for å være pompøs og ville redde verden, det skal vi la ligge og tipser om boka hans Surrender som kom på norsk i 2022.

U2 er et band det er vanskelig å komme utenom i musikkhistorien, de har mange gode låter på albumene fra 1980-tallet som er vel verdt å sjekke ut.

Sjekk ut de kommende arrangementene i serien "Ikoniske album"