Ikoniske album / ikoniske band # 6

I høst presenterer biblioteket en arrangementsserie hvor vi fordyper oss i noen ikoniske band og album. Vi tipser også om musikk som har preget historien. Her er Bob Marley and The Wailers!

Bob Marley satte Jamaica og reggae på kartet da han på midten av 1970-tallet ble en stjerne med låta No Woman No Cry. Men det hele startet en god stund før dette. Marley var en del av en gruppe som kalte seg The Wailers, sammen med blant annet Peter Tosh. Etter hvert valgte de å kalle seg Bob Marley and The Wailers, og har gitt ut en rekke sterke album og en drøss fengende sanger.

Det er ikke så lett å trekke frem ett av albumene som ikonisk, men valget faller på Uprising. Her er hits som Could You Be Loved og Zion Train, for ikke å snakke om den nydelige og rørende Redemption Song som avslutter plata. Ja, ikke bare plata, men hele karrieren, for Uprising kom i 1980 og var det siste albumet som ble utgitt før Bob Marley døde, bare 36 år gammel.

Vi kommer ikke utenom The I-Threes, backup-vokalistene i gruppa. Rita Marley, Marcia Griffiths og Judy Mowatt bringer et ekstra løft til musikken, og deres bidrag er en uunnværlig del av soundet. Dette var damer som allerede hadde solide solokarrierer, og de var absolutt ikke noen nykommere.

Albumcoveret er laget av Neville Garrick, som lagde flere covere for gruppa. En politisk aktivist, som frontet rastafari og etiopisk kultur og historie. Sjekk han ut på instagram. Coveret til Uprisning viser dreadlocks og røtter som går i ett, og henger sammen med fonten. Her er en som reiser seg lik fjellene gjør det, og fargene er såklart grønt, gyllent og rødt, som er fargene i Rastafari.

Biblioteket har boka So Much Things to Say: the oral history of Bob Marley av historiker Roger Steffens. Her får du vite det meste som trengs, og mye av stoffet er intervjuer med ulike musikere, familie og andre i Marley's sirkel. Irie!

Sjekk ut det kommende arrangementet i serien "Ikoniske album"