av Vibeke Garrod sist endret 2022-11-24T13:05:50+01:00
Vestindien er et band fra Bergen som spiller særdeles kul musikk. På fredag blir det konsert på Landmark!

Vestindien har eksistert siden 2009, men er fortsatt temmelig undergrunn. De slapp albumet Null i 2021, og har før det gitt ut EPen We Are The Lords Of Hellfire. Deres lydbilde på Null er mektig monumentalt, og flere av låtene har en herlig dynamikk som kan sette deg i både fyr og flamme. Sjangerblandingen på plata er sofistikert og spennende. Bergens Tidende anmeldte plata i 2021 og skrev “Det er fremdeles få band her til lands som låter som Vestindien, selv om de høres litt ut som alle band du liker.” Det kan jeg si meg enig i! Nå skal de spille på en av byens beste konsertsteder, nemlig Landmark. Vi lurer på et par saker og ting, og fikk svar av Torjus og Karl i bandet.

Dere spiller ganske sjelden, hvorfor ser vi ikke mer til dere?

Vi bruker mye tid i studio og lokalet for å få ting til å låte slik vi vil, og tar man det ut på en scene har man mindre oversikt på faktorene. Det krever mye å forholde seg til at man ikke har hundre prosent kontroll på situasjonen.
Når det er sagt, er det veldig givende når man føler at det sitter som vi har tenkt, og et ikke kategorisk imot å spille mer.

Jeg leste at dere holder på å spille inn ny musikk nå, er det fortsatt på plateselskapet Dark Essence, og kan dere si noe om hva vi kan vente oss?

Ja, vi er vel cirka midt i avslutningen av prosessen med en ny plate som skal ut på Dark Essence en gang på våren forhåpentligvis. Vi liker oss godt på det plateselskapet og er veldig glade for at vi har havnet der.
Vi begynte å spille inn denne platen før vi var ferdige med NULL, så det er en definitiv rød tråd mellom de to platene. Det vi kan si er at det blir mer av alt som vi likte med forrige plate, og et nytt kapittel i historien vi begynte på med NULL.

Hva slags musikk hører dere på for tida?

Karl:  James Brown og Iron Maiden, som alltid.
Torjus: Hvis jeg skal være helt ærlig, hører jeg ikke på så mye musikk for tiden. Etter at jeg sluttet å følge med på nyheter for ca. ett år siden har jeg steppet opp podcastlyttingen mye mer. Der kan man få et mindre sensasjonspreget blikk på aktuelle ting og jeg slipper å virke helt ute når folk snakker om ting som skjer.

Kan du nevne noen podcaster Torjus, som du vil anbefale?

Jeg vil helst anbefale å høre på podcaster om noe som interesserer deg og som gjør deg glad.
Jeg liker veldig godt "Nå er det alvor" som er en podcast som handler om å løpe langt i fjell. Perfekt å høre på mens man løper langt i fjell.
Ellers vil jeg anbefale "Taakeprat"! Kanskje den beste podcasten i Norge. Even med den utrolig behagelige stemmen, går dypt og forteller deg historier om alt fra Marilyn Monroe til Aleister Crowley.

Har dere noen gyldne litterære opplevelser eller innsiktsfulle bøker dere kan fortelle om?

Karl: "Tusen Platåer" av Deleuze og Guattari er et unikt, nærmest uuttømmelig oppkomme av innsikter for den moderne historiske materialist. "Grøftetildragelsesmysteriet" av Thure Erik Lund blir jeg aldri ferdig med. Nylig ble jeg veldig fort ferdig med "Vi er fem" av Mathias Faldbakken, det var jo gøy.
Torjus: Mengele Zoo gjorde stort inntrykk når jeg leste den mens jeg var på reise gjennom sør Amerika. Ellers kan jeg anbefale å lese så mye Gramsci som mulig.

Kan dere nevne et par konserter som har satt merkbare spor hos dere?

Karl: The Misfits på Stavanger Punkrockfestival 2006! Med fare for å bli desillusjonert bør man jo aldri se og møte sine helter, særlig når de er langt på overtid, men dette var stas!
Torjus: Jeg husker ikke helt når det var. Men det var hvertfall Vilde Tuv som spilte på Landmark. Da stod jeg egentlig bare og gråt hele konserten. Hun er en nasjonalskatt. Bør også nevne en tur med min gode venn og tidligere Vestindien-gitarist Nikolas Jon. Vi dro på en endagsfestival for å se Fucked Up i London.
Veldig bra tur, og for et band og for et godt reisefølge!

Platecoveret til “Null” er mørkt, mystisk og litt skummelt. Er det noen platecovere dere synes er spesielt kule og inspirerende?

Karl:  Joe Jackson - "I'm the Man". Iron Maiden "Somewhere in Time" (særlig det utbrettbare LP-coveret). Henrik i bandet viste meg nettopp coveret til "Dick Nights" av Tonstartssbandht. Det så meget lovende ut.
Torjus: Det første jeg tenker på er "Im Your Man" av Leonard Cohen. Jeg var ganske ung når jeg satt på gulvet hjemme i stuen og nistirret på kassettomslaget mens noe, jeg den gang, syns var veldig mektig og skummelt kom ut av høyttalerne. Fortsatt en av mine favorittplater.

Blir det turné i 2023?

Vi kan ikke si så mye eksakt akkurat nå, men det blir turne i 2023. Både i Norge og utenlands.

Takk for praten, vi gleder oss til konserten på Landmark førstkommende fredag, 28. Oktober!