av Siren Steen — sist endret 2020-11-23T09:25:24+01:00
En underholdende rock/kunst/historie/biografi - korte kapitler, foto, anekdoter - fortalt av Kim Gordon, en av post-punkbandet Sonic Youths stiftere, bassist og sanger.

Girl in a Band er rik bok.På under 300 sider bretter Gordon ut sin livshistorie: fra barndom og ungdom på østkysten USA, Hawaii og Hong Kong, alltid sammen med broren Keller som senere ble diagnostisert som schizofren, så videre til New Yorks kunstnermiljø på 70-tallet. En periode det er vanskelig ikke å være nysgjerrig på, og hvor Gordon var helt hjemme.

Hovedfokus i boken er likevel musikken og Gordons forhold til medmusikant Thurston Moore. Boken starter med bandets aller siste konsert, paret er separert og Gordons smerte og frustasjon hyler mot deg. Dette temaet, denne separasjonen følger oss gjennom hele boken, men det tar heldigvis ikke overhånd. Gordons betraktninger rundt det å være bandmedlem, låtskriver, ettertraktet som kreativ partner innen flere kunstgrener, ikon innen mote og som person, mor - dette er spennende lesning fordi Gordon hele tiden makter å gjøre egne tanker allmenne. Med bandets vide kunstneriske interesse og brede kontaktflate blir det nødvendigvis noe 'namedropping' som kan virke unødvendig. Hennes nære vennskap med Kurt Cobain er ikke det, det er en fin beskrivelse.

Her er mye om musikken, om inspirasjon til låter og album, boken gir deg lyst til å lytte.