av Lisbeth Bjordal sist endret 2020-11-23T10:35:18+02:00
Ordet "dreamscapes" kan synes passende å bruke når man skal si noe om Flavor Crystals siste utgivelse The Shiver of the Flavor Crystals. Flytende, skeivvakre, gitarsentrerte tonekrumspring - det er hva du får med denne gjengen.

a0351923465_10

Flavor Crystals plasseres i psych-rocken, men bandet tråkker opp sine egne lydstier. Psych-rock borderline shoegaze, kan være betegnende. På bandets Bandcamp-side tagger de i tillegg musikken sin som space rock, krautrock. Flavor Crystals serverer i alle fall trippete toner kombinert med virvlende gitarriff (generelt svært pedaleffektglade), og en meget behagelig, myk vokal. Josh Richardson, Vince Caro, Jon Menke og Nat Stensland (som utgjør Flavor Crystals i dag) kommer fra Minneapolis, Minnesota. Fra starten i 2005 til i år, har bandet utgitt fire album. De har uttalt at de lager den musikken de ønsker å høre på selv, influert av ulike band og sjangre (selv om det utvilsomt skinner i gjennom at de er barn av 90-tallet, flaska opp på Ride og MBV). Det selvinnspilte og selvproduserte albumet On Plastic ble sluppet i 2005. På andreplata, Ambergris (2007) var Mark Kramer (Galaxie 500) produsent, og med ham ble uttykket deres hevet enda et hakk. Bandet fikk et gjennombrudd etter at de ble med The Brian Jonestown Massacre på turne i 2009. Da tredjeskiva Three kom ut i 2012 hadde musikken deres fått sin fanskare, og det hadde vokst frem en vital musikkscene i hjembyen deres Minneapolis, hvor Flavor Crystals nå ble sett på som veteraner i miljøet. Vokalist og gitarist Josh Richardson har i intervjuer snakket begeistret om bykollegaer som Magic Castles, Chatham Rise, The Chambermaids og Gospel Gossip. Flavor Crystals viderefører sounden sin på fjerdeplata. The Shiver of the Flavor Crystals består av tretten relativt korte låter, og i så måte beveger de seg litt i motsatt retning av sjangertrenden når det gjelder lengden på sporene. På tross av låtenes «ordinære» lengde, klarer Flavor Crystal likevel å bygge opp lydutforskende låter - plata byr på ett knippe musikalske minitripper. Riktig stemningsfulle, vakre minitripper. Plata bør høres i sin helhet, men noen favoritter blir det alltid: En låt som skiller seg litt ut på plata, er David Kilgour and the Heavy Eights-coverlåten "Diamond Mine" fra Left By Soft. Dette er en mer poppete sak som det er vanskelig å ikke sette på repeat. En av årets fineste låter. Begge tomler opp for Minneapolis og Flavor Crystals.