av Trond Blom — sist endret 2023-03-29T14:01:19+02:00

Richter skala rock
Møll Music ; 777
1981 – 1 single

When I heard it I thought I’d died and gone to heaven!. Slik formulerte BBC Radios Mary Costello seg, etter å ha hørt bergenske Erik Molls ”In the shadow” fra 1994. Ikke små ord, og panegyriske utbrudd som dette har det vært mange av opp gjennom årene, både fra tiden som frontmann i countryrock-bandet Hole In The Wall og fra hans lange solokarriere; Harald Are Lund har for eksempel utropt albumet ”Hole in the wall” (1972) til tidenes beste norske album. Så var han også medprodusent på platen, og er kanskje en smule inhabil – men det er en bra plate, sjekk ut det kanone åpningssporet ”Restless man”!

Singer/songwriteren Erik Møll ble født i USA i 1948, kom til Bergen i 1961. Etter mange år i sin nye hjemby, med flere utgaver av Hole In The Wall og andre prosjekter som Bolingo og medvirkning i Hår på DNS, flyttet han til Austin, Texas, hvor artisnavnet Moll av naturlige grunner ble foretrukket. Han hadde i flere år en fast spillekveld på klubben Headliners East, sammen med den finskættede felespilleren Erik Hokkanen, et samarbeid som resulterte i albumet ”Erik & Erik” i 1992.

Stikkord for Molls musikk er mange: americana, country, roots, folk, calypso, swing, blues, cajun, tex-mex, og honky tonk, men på skatten denne uke handler det om rock! Om rock som rocker så det gis utslag på Charles Francis Richters logaritmiske skala, skal vi tro den bergenske teksten. B-siden er intet mindre enn en kjærlighetsballade!

Moll er for lengst tilbake i Bergen, og et gjenforent Hole In The Wall har bebudet noen eksklusive spillejobber utover i 2010. (PSST: Biblioteket har ikke ovennevnte LP.)