Camilla Granlien Band: Jarnnetter

Camilla Granlien Band

Jarnnetter

ta:lik, 2007, Norge

Camilla Granlien (f. 1974) kjenner vi bl.a. fra trioen Skrekk (selvtitulert CD i 2004) og gjennom solodebuten Begjær som kom året etter. Granlien har studert kveding både ved Høgskolen i Telemark og ved Ole Bull Akademiet. Fjorårets Jarnnetter ble møtt av forventningsfulle og nysgjerrige lyttere og anmeldere – både det faktum at ”bandet” besto av rutinerte folk som Anders E. Røine, Jorun Marie Rypdal Kvernberg og Andreas Skeie Ljones, samt at det tekstlige innholdet var signert lomværingene Tor Jonsson og Olav Aukrust bidro til dette. Og forventningene ble innfridd; femmerne og sekserne formelig haglet. Camilla Granlien Band føyer seg inn i rekken av unge folkemusikkartister som eksperimenterer med form og presentasjon; her er det i hovedsak ”uplugget”, men det er rytmisk og fartsfylt, det er en miks av norsk og amerikansk folkemusikk, der langeleik, hardingfele og munnharpe stortrives i virtuost samspill med banjo, mandolin og el.bass!

(tekster av Tor Jonsson og Olav Aukrust)