av Nettredaktør sist endret 2023-04-14T13:10:20+02:00
Er man en familie som låner masse på biblioteket kan det fort bli vanskelig å holde oversikten over hvem som har lånt hva. Funksjonen "Familiemappa" gjør det mulig å samle alle lån og bestillinger på én plass.

Hvordan aktivere Familiemappa?

Familiemappa vil være særlig til nytte for foreldre som ønsker å holde oversikt over hva som er lånt i familien. For å komme i gang gjør dere følgende:

• Gå til mitt.bergenbibliotek.no
  • Logg inn med barnets lånekortnummer og passord/pinkode. Har barnet ingen passord for innlogging kan man opprette det her.
  • Trykk på Min side i venstremenyen.
  • Trykk på Familemappa.
  • Der kan du gi andre familiemedlemmer tilgang ved å skrive lånenummeret eller e-post i det åpne feltet, for deretter å trykke på knappen hvor det står: send tillatelse. Da kan den andre personen få se dine lån og bestillinger i sin lånerkonto under Mine lån.
  • Ønsker man å legge til flere lånekort gjentar man bare prosessen over.

Etter at man har aktivert Familiemappa vil de ulike lånekortene man har knyttet til ligge tilgjengelig på Min Side eller i Bibliofil-appen. Der kan man gjøre nye bestillinger, forlenge eksisterende lån, i tillegg til å enkelt betale eksistende purregebyr.

OBS: Husk at du må ha vedkommendes pinkode for å få låne på deres kort - og omvendt.

Er funksjonen bare for familier?

Familiemappa er ikke utelukkende for familier. Du kan i prinsippet gi hvem som helst tilgang til å se dine lån, håndtere bestillinger og eventuelt låne bøker på dine vegne (for lån på automat kreves også pinkoden).

Men tilgangen må sendes ut fra din lånekonto, og dessuten bekreftes av alle parter en gang i året. Tilgangen kan også trekkes tilbake når som helst om det er ønskelig.