av admin sist endret 2017-01-16T11:45:20+02:00
Spillutstilling på Vestlandske Kunstindustrimuseum

PRESS PLAY – kunsten i dataspill er den første utstillingen med dataspillgrafikk i et norsk kunstmuseum. 18. september 2010 åpner utstillingen i Vestlandske Kunstindustrimuseum.

Game Art
Undertittelen kunsten i dataspill har sammenheng med begrepet «Game Art» som benyttes om det grafiske innholdet i spillverdenen, Utstillingen vil nettopp vise bredden og variasjonen i de visuelle uttrykkene i dagens digitale spill. Grafikk fra ferdige dataspill vises med hjelp av skjermbilder og filmsekvenser, og ”Consept Art, det vil si skisser, tegninger og maleri som lages for å skape den visuelle stilen.

Nordisk fokus
Utstillingen konsentrerer seg først og fremst om nordiske underholdningsspill for PC. Både godt etablerte spillprodusenter og mindre uavhengige spillselskaper er representert. Det er også blitt plass til smakebiter fra gamle spillklassikere for å vise den historiske utviklingen.

Utstillingen er støttet av Kulturkontakt Nord, ABM-utvikling og Bergen Kommune.

Kurator: Kari Skarprud Pettersen.
Assistent: Marie Møller Jepsen

Mer informasjon om utstillingen