Ludofilene: kunstig intelligens i popkultur og spill

Grim og Lasse om kunstig intelligens og dyplæringsalgoritmer.

Publisert 29. april 2024.

Illust. ved hjelp av Adobe Firefly

Illustrasjon til saken er generert med AI-teknologi / Adobe Firefly

Hvordan har kunstig intelligens blitt portrettert i spill og popkultur gjennom årene? Har science fiction-forståelse av KI overlapp med moderne dyplæringstjenester? Ludofilene Grim og Lasse deler litt om egne fiksjonsopplevelser, og filosoferer over hvilke muligheter moderne kunstig intelligens-teknologi kan ha for spillutvikling og spillinnhold.

Ludofilene er en podcast-serie for unge og voksne spillinteresserte av og med Spillteamet ved Bergen Offentlige Bibliotek, gjerne i samtale med gjester. Her går samtalen løst og ledig om alt mellom himmel og jord i spillenes uendelige univers, sett med perspektiver fra over gjennomsnittet engasjerte spillfantaster og deres unikt polerte fasetter av spillgalskap.