Dungeons & Dragons - Player's Handbook, 5. utgave

av Janette Kolbrek sist endret 2017-03-30T09:06:20+01:00
Bidragsytere: lassej
Har du fantasert om å kjempe mot drager og andre monstre? Drømt om å smykke deg med tittelen helt? Eller har du alltid ønsket at du hadde magiske evner? Dungeons & Dragons gir deg muligheten til alt dette.
Arneson, Dave; Cordell, Bruce R.; Crawford, Jeremy; Gygax, Gary; Schwalb, Robert J.; Wyatt, James

Player's Handbook

Wizards of the Coast, 2014, USA

Til vanlig er jeg et helt alminnelig menneske. Jeg står opp, går på jobb, spiser middag, trener, ser på tv, går og legger meg. Men én lørdag i måneden er alt annerledes. Da er jeg en skarpøyd jeger med alveblod i årene. Sammen med fire kompanjonger reiser jeg ut på eventyr, gjerne for å redde en landsby i nød, bryte en skrekkelig forbannelse, eller oppdrive en mystisk gjenstand fra hjemsøkte ruiner. Da spiller jeg nemlig Dungeons & Dragons.

Dungeons & Dragons er et penn-og-papir rollespill, spilles med to til seks spillere, og er en kombinasjon av terningspill og kollaborativ historiefortelling. Spillerne bruker terninger, regelbøker og notatpapir som hjelpemidler, men selve handlingen skjer i spillernes fantasi.

En av spillerne tar rollen som spillets leder, og har i oppgave å lede fortellingen og å gjøre verden levende for de andre. Hver bonde, beist og banditt som spillerne møter, iscenesettes av spill-lederen. Utvilsomt den mest krevende rollen i spillergruppen - men man belønnes også med tilgang til gode redskaper og nærmest uinnskrenket makt over spillet og medspillernes skjebner. Mohahaha!

Spillerne, på sin side, tar del i handlingen via sin rollefigur, og disse kommer i mange farger og fasonger. Du har mange forskjellige fantastiske raser å velge mellom når du skaper ditt alter ego, alle med sine styrker og svakheter. Dverger, for eksempel, er motstandsdyktige mot gift og har utmerket mørkesyn, mens halv-orker er fremragende på angrep med nærkampvåpen og er suverene på å skremme. Rollefigurer må også ha en klasse, en profesjon, som for eksempel kriger, magiker eller tyv. Når man skal bestemme hvilke ferdigheter karakteren har, bør man ta nøye hensyn til hvilken klasse den er - en kriger bør være sterk, mens en trollmann med fordel har høy intelligens.

Spillets fortelling er for det meste frittflytende, men ofte kommer man i situasjoner hvor utfallet er høyst usikkert, og det er her man går fra løs historiefortelling til spill. Treffer krigeren den fæle vampyren med sverdet sitt? Klarer magikeren å tyde de mystiske runene? Lurer tyven til seg prinsen og halve kongeriket fra den aldrende kongen? Svaret ligger i et terningtrill. Typisk bruker man tyve-sidede terninger, og et høyt nok resultat betyr at, ja, forsøket er vellykket!

Første utgave av Dungeons & Dragons ble utgitt i 1974. Siden den gang har det blitt gitt ut seks utgaver, femte og foreløpig siste kom i 2014. Man kan låne både den og tidligere utgaver på biblioteket. I tillegg kan man delta på Dungeons & Dragons spillekvelder på hovedbiblioteket.

Dungeons & Dragons er et av mine favoritt-tidsfordriv. Det er spennende og morsomt, og ikke minst sosialt. Å samle vennegjengen for å slåss sammen mot banditter og monstre, kan gjøre at man blir kjent på en helt ny måte. En av tingene jeg liker best ved spillet er den kollaborative historiefortellingen - mens vi spiller, blir historien til, og hver og en av oss er med på å forme den underveis. Det er en ganske fantastisk tanke.

Bøker i serien Dungeons & Dragons:

Player's Handbook

Dungeon Master's Guide