Informasjon på ukrainsk og russisk

Biblioteket jobber for å utvide tilbudet av ressurser for de som snakker ukrainsk og russisk. Siden oppdateres kontinuerlig.

På biblioteket kan du..

• Låne bøker, lydbøker, filmer, spill og annet materiale – det er gratis!
  • Bruke PC og nettbrett.
  • Ta utskrift, skanne og kopiere.
  • Spille brettspill eller PlayStation.
  • Delta på aktiviteter og arrangement.
  • Og mye mer!

український (Ukrainsk)

У бібліотеці можна..

• Взяти книги, аудіокниги, фільми, ігри та інший матеріал – все це безкоштовно!
  • Скористатися комп’ютером чи планшетом.
  • Роздрукувати, сканувати, копіювати.
  • Грати в настільні ігри або PlayStation.
  • Приймати участь у заходах та подіях.
  • І багато іншого!

русский (Russisk)

В библиотеке вы можете

• Взять книги, аудиокниги, фильмы, игры и другие материалы бесплатно!
  • Воспользоваться компьютером и планшетом
  • Сделать распечатку, отсканировать и копировать документы
  • Играть в настольные игры и приставку
  • Участвовать в занятиях и мероприятиях
  • И многое другое!

Click here for information from Bergen kommune about schooling and activities for children – Ukrainian and Russian.

Bøker på ukrainsk

Det flerspråklige bibliotek (DFB) har samlet en oversikt over bøker på ukrainsk som er tilgjengelig for nedlastning fra internett.

Bergen Offentlige Bibliotek har en samling av bøker på ukrainsk som det er mulig å låne.

Ukrainsk og russisk i New Amigos app

New Amigos tilbyr en språk-app som er gratis å laste ned fra App Store eller Google Play. Med appen til New Amigos er det blant annet mulig å oversette tale eller tekst fra et språk til et annet. Det går for eksempel an å spille inn norsk tale som omgjøres til ukrainsk eller russisk tale, eller omvendt.

Verdensbiblioteket (Світова бібліотека /Світова бібліотека)

Verdensbiblioteket er en digital bibliotekstjeneste. Her finner du e-bøker og lydbøker på 17 ulike språk. Du kan enkelt lese og lytte på nettsiden. Det eneste du trenger å gjøre er å logge inn med din epostadresse.

Verdensbiblioteket.no er alltid åpent og alltid gratis.

Світова бібліотека (Verdensbiblioteket) - це електронний сервіс. Тут ти знайдеш електронні та аудіо книги на 17 мовах. Ти можеш просто читати та слухати на сайті. Усе, що тобі необхідно зробити - це зайти за допомогою твоєї поштової адреси. Світова бібліотека завжди відчинена і завжди безкоштовна.

Lesekroken - Eventyr på flere språk

Lesekroken.no kan du lese og høre kjente norske folkeeventyr på 22 ulike språk, deriblant noen oversatt til ukrainsk.

Passordet for å logge inn er: aasane

Gjendiktning av ukrainske poeter

"Fjorten poeter på fjorten dager" er en gjendiktningsdugnad til støtte for Ukraina, etter et initiativ fra lokalbibliotekene i Deichman. Prosjektet er støttet av Fritt ord. Les mer om prosjektet på Deichman sine nettsider her.

Diktet av Ija Kiva var det andre diktet som ble publisert som en del av prosjektet, og det er gjendiktet fra russisk av Tove Jensen Holmås og Stig Holmås. Foto: Ija Kiva.