Utstilling: SAKLIG! - Norges beste tegneserier fra virkeligheten

Utstillingen SAKLIG! viser ni utvalgte norske serieskapere, med stor variasjon i stil, tilnærming til stoffet sitt og kreative prosesser. Felles for dem alle er at de utnytter og utvikler tegneseriemediet for å skape unike og lærerike leseopplevelser.

SAKLIG! har premiere 19. august på Serieteket på Deichman Grünerløkka i Oslo, og vises også på en rekke andre biblioteker. I Bergen starter utstillingen på hovedbiblioteket 19. august. Følg med på arrangementet på Facebook! Utstillingen kan nå også sees på nett!

I tillegg til selve utstillingen skal det lages en egen katalog og en rekke arrangement på alle utstillingsstedene, en egen workshop for aspirerende sakprosategneserieskapere, og workshops for barn med serietegner Tore Strand Olsen.

Norske tegneserier er inne i sin kanskje mest produktive og vitale periode, og mange av våre fremste serieskapere lager sakprosaserier. De siste årene har en rekke glimrende norske sakprosategneserier mottatt priser og blitt godt mottatt både i Norge og i utlandet.

Utstillingen er i hovedsak finansiert av NFFO og er et samarbeid med Serieteket, Strand forlag, No Comprendo Press, Cappelen Damm og Egmont.

SERIESKAPERNE OG BØKENE I UTSTILLINGEN ER:

Se utstillingen på nett her!