Skeiv fantasy og sci-fi: fabelaktige fortellinger fra andre verdener

Vi anbefaler fortryllende fantasy og hjertevarmende science-fiction med LGBTQIA-hovedpersoner i universer fjerne fra vårt eget.

Tekst: Hanne Rømsing Sæverås. Foto: Greg Rakozy / Unsplash.

The Starless Sea av Erin Morgenstern

I et bibliotek på universitetet finner Zachary Ezra Rawlins en bok full av mystiske fortellinger. Plutselig finner han en fortelling fra sitt eget liv blant dem. Hvordan har et hemmelig minne endt opp i denne boken? Letingen etter svaret leder Zachary til et maskeradeball der han møter en mystisk fremmed, så videre til «The Starless Sea», en mystisk parallell verden langt under jorden der man finner fortellinger og hemmeligheter bak hver eneste dør. Hvis du liker The Starless Sea anbefales også Nattens sirkus av samme forfatter, som handler om et besynderlig reisende sirkus som kun er åpent om natten, med labyrinter av skyer og hager av is.

The Long Way to a Small Angry Planet av Becky Chambers

Becky Chambers sin Wayfarers-serie er noe så unikt og hjertevarmende som «feelgood sci-fi». Bøkene starter med The Long Way to a Small Angry Planet, om Rosemary som kommer til romskipet The Wayfarer for å hjelpe mannskapet med et intergalaktisk oppdrag. Der møter hun en broket gruppe av forskjellige arter enda mer forskjellige personligheter, alle med hver sin fortid i galaksens fjerne strøk. De blir fort til en sammenknyttet, planet-hoppende familie. Så får de et oppdrag som kan lede til rikdom og komfortable liv – hvis de overlever.

The House in the Cerulean Sea av T.J Klune

Man kan finne familie der man minst venter det. I hvert fall gjelder dette for Linus Baker, hovedpersonen i The House in the Cerulean Sea. Linus jobber for departementet som overvåker magisk ungdom, og blir sendt til å holde øye med et barnehjem, og Arthur Parnassus, mannen som driver det. Departementet har nemlig fått nyss om at disse barna skal forårsake verdens undergang. Men hva finner han egentlig i dette huset ved det asurblå havet? Denne fantasy-komedien er bokversjonen av en kopp kakao i din beste lenestol, en varm og herlig bok om kjærlighet som er verdt å verne om.

The Left Hand of Darkness, Ursula K. Le Guin

Genly Ai er et menneske fra jorden som kommer til planeten Winter som en ambassadør for en konføderasjon bestående av flerfoldige planeter. Verdenen som møter ham er en uten seksuelle fordommer, hvor innbyggernes kjønn er flytende, uten rigide motpoler. Målet er å inkludere denne spennende og vakre planeten i en voksende intergalaktisk sivilisasjon, men kan to dypt forskjellige kulturer møtes?

The Left Hand of Darkness er full av undring og visdom, og er et mesterverk innen feministisk science-fiction. Vi har den også på norsk med navnet Mørkets venstre hånd.

She Who Became the Sun av Shelley Parker-Chan

She Who Became the Sun er en episk historisk fantasy-roman. I den sene middelalderens Kina blir skjebnen til to søsken spådd. Guttens fremtid viser enorm storhet, mens jentens fremtid viser ingenting. Vi møter søskenparet igjen i 1345; uroen ulmer blant folket som presses av et hardt og hensynsløst mongolsk regime. Banditter angriper og ødelegger hjemmet til søskenparet. Når gutten dør bestemmer jenten seg for å overta sin døde brors identitet for å overvinne sin skjebne. Fra nå av er hun Zhu Chongba. Kan Zhu Chongba trosse skjebnen og oppnå storhet?

She Who Became the Sun er en episk fortelling om tap, skeiv kjærlighet og heltemot.