av Camilla Grindheim Larsen sist endret 2024-09-02T09:49:10+02:00
Lyst til å lære noe nytt, låne en gitar eller 3D-printe noe fett – helt gratis? Da bør du sjekke ut Bergen Offentlige Bibliotek.

Bergen Offentlige Bibliotek har blitt et sentrum for kultur, læring og fellesskap.

– Vi hadde over 3.100 arrangementer i fjor, alt fra kurs til konserter og foredrag. Og alt er gratis slik at alle kan delta, sier Ingrid Stensnes, prosjektleder for Bærekraftslaben på biblioteket.

– Folk blir ofte overrasket når de oppdager alt vi tilbyr. En dag kan du lære 3D-printing, neste dag kan du være med på en samfunnsdebatt eller reparasjonsverksted.

Lån deg rik: Fra gitarer til Brann-billetter

På biblioteket kan du låne mer enn bøker. Hva med en elgitar eller billetter til Brann-kamp?

Lars Jakob Stava på biblioteket har sett flere musikere på desperat jakt etter en gitar rett før en konsert.

– Vi har reddet mange «gigs» med lånte gitarer, sier Lars Jakob.

Og for fotballfans finnes det en spesiell godbit:

– Vi har billetter til Brann-kamper, forbeholdt barn og unge. De ryker raskt, så ta med deg poden og vær tidlig ute, oppfordrer han.

Sjekk ut alt du kan låne på biblioteket her

Lær noe nytt – uten å betale

Har du lyst til å starte en podcast eller lære 3D-modellering?

– Hver torsdag er det reparasjons- og syverksted i Bærekraftslaben. Du kan lære alt fra å reparere klær og annet til å 3D-printe kule ting, forteller Ingrid.

Hun nevner at de har 3D-printet alt fra dronedeler til spesiallagde komponenter som er umulig å få tak i ellers.

– Vi har masse verktøy på biblioteket. Her kan du få hjelp til å fikse det meste, også småelektronikk.

Lørdag 14. september blir det Fiksefest for musikkinstrumenter og elektronikk

Se hva du kan lære gratis på biblioteket her

Møteplass: Fra lesekrok til nattklubb

Er du på utkikk etter et bra sted å henge, treffe andre og få med deg aktuelle arrangementer, debatter og konserter? Da er biblioteket riktig sted.

– Vi er Bergens mest besøkte kulturinstitusjon, sier Charlotte Myrbråten, som styrer voksenprogrammet på biblioteket.

Biblioteket er ikke bare et stille sted – det er et levende kulturhus med flere scener og egen kafe.

– Av og til gjør vi huset om til en nattklubb, med DJs, konserter og dansing mellom bokhyllene.

I høst får biblioteket besøk av Zeshan Shakar, Fredrik Græsvik og Mímir Kristjánsson for å nevne noen.

De har også serier om alt fra gamle faraoer til kunstig intelligens.

– Det pipler kunnskap ut av alle kriker og kroker på biblioteket, sier Charlotte og smiler.

Sjekk ut hva som skjer på biblioteket i høst

Mestring for alle

Vil du bli bedre i et språk, lære om teknologi eller møte nye mennesker? Biblioteket har også alt dette – og mer.

– Vi ser at mange har funnet nye venner gjennom våre språkarrangementer, sier Ingrid.

Språkvenn-programmet er spesielt populært.

– Her blir du matchet med noen som vil utveksle språk med deg. For eksempel om du vil lære deg fransk, spansk eller et annet språk.

Ingrid oppfordrer alle til å ta bærekraftige valg og bruke biblioteket.

– Biblioteket er verdens eldste delingsøkonomi og alle skal føle seg velkommen her.

Les mer om Bergen bibliotek her

(Samme artikkel publisert som annonsørinnhold på vg.no 31. august).