Live blir Superlåner

Superlåner Live (5) med pappa på biblioteket

Alle førsteklassinger i Bergen inviteres til å bruke biblioteket gjennom kampanjen Superlåner, Live (5) er på biblioteket sammen med pappa Hans Eirik. Foto: biblioteket.

Av Elisabeth Skråmestø Wyller og Camilla Grindheim Larsen.

Suksesskampanjen Superlåner har ført til at dobbelt så mange førsteklassinger får eget lånekort på biblioteket hvert år. Nå er bibliotekene klare for å ta i mot høstens førsteklassinger. Live (5) og pappa Hans Eirik er gjerne innom etter skolen.

Fem år gamle Live har akkurat begynt på skolen. Å være førsteklassing er en sterk identitet i en av livets store overganger. Det er spennende, men også slitsomt. Det kan være vanskelig for barn og foreldre å finne tid til å koble av sammen i en hverdag full av nye utfordringer.

Pusterom i hverdagen

Live er ofte på biblioteket med pappa Hans Eirik etter skolen. De velger bøker som de låner med seg hjem, og tar seg gjerne tid til å lese sammen mens de er der.

Et av hverdagens små pusterom som er med på å gi Live et enda bedre utgangspunkt for utvikling av fantasi, empati, og språklige ferdigheter.

Det vil Bergen Offentlige Bibliotek at alle barn skal få. Derfor mottar alle førsteklassinger i Bergen invitasjon til biblioteket i form av Superlånerkortet, det er skolene som tar seg av utdelingen.

Det er nok en stund til Live kan lese bøkene om Den svartkledde prinsessen selv. Når Hans Eirik leser for henne, lærer hun tusenvis av nye ord. Foto: biblioteket.

Delta i eget tempo

- Liker du å klistre på klistremerker selv, eller liker du å få hjelp til det? Spør barnebibliotekaren.

- Jeg vil klistre selv! Svarer Live.

Live ser med en gang hvor det røde klistremerket skal plasseres i kortet. Det vil nok ikke ta lang tid før hun minst like selvsikkert klistrer det fjerde merket på plass og kan ta med en Superlåner t-skjorte hjem.

For mange andre vil det ta lenger tid mellom hvert besøk, familier er ulike og alle skal få delta i sitt eget tempo.

Live vil klistre selv når hun får det første klistremerket til Superlånekortet. Foto: biblioteket.

En generasjon Superlånere

I Superlånekortet samler barna klistremerker når de besøker biblioteket med familien for å låne bøker, den fjerde gangen får de også en t-skjorte.

Live og Hans Eirik var ivrige bibliotekbrukere fra før, men Superlåner har brakt mange nye familier til bibliotekene.

Bibliotekbesøkene fører forhåpentligvis til flere bøker i hjemmene, og en godt rustet generasjon som vokser opp med litteratur rundt seg.

Live og pappa får prøve på Superlåner t-skjorter

Live og Hans Eirik prøver t-skjortene. Alle førsteklassinger i Bergen får t-skjorte om de fullfører Superlåner, men pappaene må nok klare seg uten. Foto: biblioteket.

Om kampanjen

Superlåner er en kampanje utviklet av Bergen Offentlige Bibliotek i samarbeid med byrådsavdelingen for kultur i Bergen kommune. Kampanjen inviterer førstetrinnselevene med familier til å ta i bruk biblioteket.

Barna premieres med klistremerker i superlånerkortet for hver gang de besøker biblioteket og låner en bok, etter fire besøk får de også et diplom og en t-skjorte.

Les mer om Superlåner her.

Live viser frem Superlånekortet som har en astronaut på forsiden.

Live med Superlånekortet. Foto: biblioteket.