Nobelprisen i litteratur til Han Kang

Hvert år gleder vi oss til denne dagen! Nobelprisvinner i litteratur er annonsert, og biblioteket gratulerer Han Kang med prisen! Her er det beste fra den sør-koreanske forfatteren.
Nobelprisvinner Han Kang

Ill. Niklas Elmehed © Nobel Prize Outreach. Omtalene er utarbeidet av Biblioteksentralen.

Dette er ikke farvel

Romanforfatteren Kyung-ha har en foruroligende drøm. Tusenvis av svarte trestubber stikker opp av jorden, som gravstøtter. En dag får Kyung-ha en telefon fra vennen Inseon som fortsatt bor på barndomsøya Jeju. Hun har vært i en ulykke og har blitt fraktet til sykehus i Seoul. Inseon trygler Kyung-ha om å reise hjem til Jeju for å ta vare på fuglen hennes som er helt alene i et avsidesliggende hus i fjellregionen. På øya konfronteres Kyung-ha med vennens smertefulle familiehistorie. Inseons mor har brukt flere tiår på å prøve å finne broren som forsvant under massakren i 1948, hvor 30 000 sivile ble drept og hundretusenvis av hjem brent. I Dette er ikke farvel tar Han Kang opp den tematiske tråden fra tidligere utgivelser med kollektive koreanske krigstraumer, og hun gjør det med en særlig ømhet og stor psykologisk innsikt.

Leksjoner i gresk

Leksjoner i gresk forteller historien om to vanlige mennesker uventet brakt sammen - det falmende lyset hos en mann som mister synet, møter stillheten til en kvinne som mister stemmen. Sakte oppdager de en dyp følelse av fellesskap, mens de beveger seg fra mørke til lys, fra stillhet til pust og uttrykk. Dette er historien om et usannsynlig bånd og samtidig en øm kjærlighetserklæring til menneskelig intimitet og samhørighet - en roman som vekker sansene, og som levende maner frem essensen av hva det vil si å være i live.

Vegetarianeren

Denne psykologiske romanen, som er Kangs mest kjente, tematiserer psykisk helse, kjønnsroller og relasjonen mellom kroppen og sinnet. Her forteller tre ulike menn historien om Yeong-he, en ganske alminnelig kvinne. Det er i alle fall slik ektemannen beskriver henne, før en serie grusomme mareritt fører til at hun slutter å spise kjøtt. Dette er bare det første av en rekke ukonvensjonelle valg som Yeong-he tar i den påfølgende tiden, til sterke reaksjoner fra hennes tradisjonsbundne storfamilie, og til en nyvunnen interesse fra svogeren

Hvit

Før den navnløse fortelleren ble født mistet moren en jentebaby som bare fikk leve i to timer. Dette er lillesøsterens lovsang til søsteren hun aldri møtte, men som likevel alltid har vært en del av familien. Gjennom en liste med hvite ting gir hun innhold og verdi til det korte livet: svøp, bånd, salt, ris, ben, piller, hår, morsmelk, tåke - og mange flere. Listen med hvite ting blir viktig som sorgritual og minnearbeid.

Levende og døde

Levende og døde er et sterkt og vakkert portrett av en ung gutt som dras inn i hendelser større enn ham selv, av menneskene rundt ham, og av et land som fortsatt preges av sårene fra fortiden. Samtidig er det en universell bok om menneskelig utholdenhet og mot, en tidløs og moderne roman og et stilistisk mesterstykke som bekrefter Han Kangs posisjon som en av vår tids viktigste forfattere.